mit lorte liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej du

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at slås med så mange problemer på en gang. Jeg er meget glad fordi du har skrevet indtil os.

Du er ikke alene med dine tanker og problemer – nogle gange bliver det bare for meget! Jeg tænker måske også, at det er derfor du har overvejet om det bare er lettere at slutte livet og begå selvmord. Det lyder som om, at du står alene med alt for mange ting.

Derfor er det også bare rigtig godt, at du alligevel fik lyst til at skrive til os. Måske det ikke føles som noget stort at gøre – men det er det! For ved at række ud og råbe op har du også vist at du selv tror på, at der må være en vej ud. At der må være mulighed for en lysere fremtid, hvor de svære ting fylder mindre. Det tror – og håber jeg også på!

Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du besidder en masse gode egenskaber. Først og fremmest er du virkelig god til at fortælle mig, hvad der er svært. Derudover viser du, at du er et meget tænkende menneske, der bekymrer dig om andre og bekymre dig om måden du opfører dig overfor andre.

Men du er også hård ved dig selv. Du kalder dig selv tyk, grim og fed. Fortæller at du føler, at de andre ikke kan lide dig. Det må være så utroligt svært at skulle kæmpe imod sådanne hårde tanker inden i dig. Men du gør det. Hver dag!

Så jeg er ikke i tvivl om, at du er stærk. Det er nemlig rigtig svært men også vigtigt at få sagt fra overfor dine tanker.

Måske du kan prøve at tage et tomt stykke papir og skrive nogle af dine tanker ned (Bare med et eller få ord/tegning). Du behøver ikke at dele det med nogle, men det kan måske hjælpe dig med at få et overblik over dine følelser. Men svære tanker går ikke væk af sig selv. Når vi går og holder følelser inde, vokser de sig større, og det kan føles endnu sværere at stoppe dem. Derfor kan det hjælpe at skrive det ned.

Jeg kan læse du ikke har lyst til at snakke med dine forældre. Måske du er bange for, hvad de vil sige til det du fortæller mig?

Hver dag får vi breve fra andre unge, der heller ikke vil tale med deres forældre. Derfor ved jeg også, at rigtig mange går helt alene med alt det svære.

Nogle gange kan det føles lettest sådan. For hvordan skal man dog starte samtalen? Og hvad nu hvis alt bliver værre når man siger det? Så kan det være lettere at gå med selv.

På den måde har man også mere kontrollen over, hvad der kommer til at ske – føler man. Problemet er nemlig bare at det er rigtig svært at kontrollere de ting som du fortæller om. Tanker kan vokse sig meget store og en følelse af ikke at være god nok kan gøre, at man går helt i stå.

Derfor har vi alle sammen brug for at tale om det der er svært. Jeg vil ikke sige til dig, at du skal tale med dine forældre. Det bestemmer du helt selv. Men jeg vil sige til dig, at det er dine forældres ansvar at du har det godt. Det står faktisk i loven. Derfor har du også ret til hjælp, når du har det svært.

Hvis det er svært at sige til dine forældre, kunne du måske tage fat i en af dine lærere? Er der en som du godt kan lide og har tillid til? Måske det kunne hjælpe og snakke med nogle som kan se problemerne fra en anden vinkel?

Hvis du ikke helt føler dig klar kan vi måske hjælpe dig med at få det mod. Hvis du ringer til BørneTelefonen på 116111 kan du tale anonymt med en rådgiver om nogle af de samme ting som vi to har skrevet om.

Jeg har på fornemmelsen, at der måske er flere ting, jeg skal vide om dig for bedst muligt at kunne forstå dig og hjælpe dig. De ting kunne du fortælle en rådgiver, så der ikke er noget vigtigt ved dig, som vi glemmer.

Hertil sidst vil jeg også dele en idé med dig: Hvis du var glad for din hund, kunne du måske spørge dine forældre omkring om du kunne få en ny hund? Det er slet ikke sikkert at det er muligt. Det kan jo være både dyrt og besværligt at have husdyr, men måske det kunne være en idé?

En hund kan måske også været et samlingspunkt for dig og din far? Det kunne evt. været noget i gjort sammen tidligere? Det ved jeg ikke. Men jeg kan godt forstå, hvis det også er svært at miste en hund og derfor kunne det måske hjælpe, hvis du fik en ny at passe på.

Jeg håber det lykkes for dig at række ud til nogen omkring dig. Vi står altid klar til at snakke mere – skriv endelig tilbage hvis du har brug for det!

Varme tanker

fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.