Ingen tar mig seriøst!!!!

Hej BT

Jeg har er virkelig frusteret. Jeg føler ikke jeg blir taget seriøst.

Alle siger altid til mig hvor køn en pige jeg er jeg føler aldrig de lytter hvad jeg har at sige.

Hvergang jeg kommer til nogle med mine problem siger de altid du har ikke noget at være ked af du er så smuk du har alt hvad andre drømmer om du har ingen problemer.

Men sandheden er jeg så trist. Jeg føler mig ensom selv om jeg har mange folk omkring mig.

Jeg har gamle fremmed drenge på over og omkring 18 der skriver upassende ting til mig på fb.

Jeg blir paranoid fordi de skriver jeg skal sende nøgen bilder ellers truer de mig.

Men ingen tar mig som sagt seriøst de siger jeg skal være glad for drengenes opmærksomhed.

Please hjælp

hvad skal jeg gøre???!!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Det lyder ikke rart, at du ikke føler, du bliver taget alvorlig. Det har vi alle sammen brug for. Jeg ved godt, at det ikke får din følelse til at gå væk, men jeg ved fra andre unge, at de tit bliver mødt på samme måde som dig og kan føle den samme ensomhed, selvom de har venner omkring sig.

Jeg vil prøve at give dig et svar, som jeg håber kan være med til at holde fast i dit mod til at få det bedre.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du lige nu finder en voksen, som du kan dele dine tanker med. Har du fortalt dine forældre om, hvordan du har det? Måske har du forsøgt, men ikke følt dig mødt. Sådan er det tit med forældre, at man skal sige tingene flere gang, før de rigtigt forstår, at deres barn har brug for dem.

Du kan begynde at øve dig i at sige højt over for dine forældre, når ikke du føler dig taget alvorligt af dem eller dine venner. Måske synes du, det lyder mærkelig, men tit kan det være en meget stor hjælp at få sine frustrationer ud af hovedet og sat ord på dem.

Jeg tænker, at der ligger en opgave hos dig om at gøre det helt tydeligt over for dine forældre, at de skal tage dig alvorligt og det, som du nu har på hjerte, selvom de måske ikke synes, det er noget særligt. Jeg tænker, det er det samme, som gælder over for dine venner. Har du nogen, du snakker specielt godt med, kan det være, at du næste gang, du bliver ramt af ikke at blive taget alvorligt, fortæller dem, at du faktisk har brug for - ligesom alle andre - at de lytter.

Jeg tænker, at der nemt kan være andre i din klasse, der føler på samme måde som dig. Måske kunne du snakke med din lærer om det, og opfordre hende til at få det taget op i klassen, som en general ting om hvordan man lytter til hinanden på en anerkendende måde.

Til sidst vil jeg sige til dig, at du helt bestemt ikke skal lægge nøgenbilleder på Facebook. Det er ikke i orden at true dig til det, og jeg tænker, at det skal stoppes med hjælp af en voksen. De mænd og drenge, der skriver til dig kan du anmelde og blokere. De er ikke ok at presse eller skrive på den måde til dig. Det kræver sit at gøre noget ved, og derfor håber jeg, at du også fortæller det til dine forældre eller en god lærer.

Jeg ved godt, at det er nogle lidt svære samtaler, du skal have taget hul på, men jeg håber, at du holder fast i dit mod til at få snakket med en voksen, så du kan føle dig mødt og forstået, som du fortjener. Brug gerne dit brev og mit svar til dig, måske den voksne forstår, at det er alvor?!

Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.