Brev
hjælp
Hej børnetelefonen.
Jeg er en dreng på 13 år.
Jeg har i lang tid været syg eller sådan noget.
Og her for noget tid siden indså jeg faktisk at selvom jeg havde sagt til min forældre jeg havde ondt nogle steder så havde jeg det ikke.
Jeg har været meget ensom og defor tror jeg at jeg har bildt mig slev ind at jeg har fejlet noget selvom det hele nok har været noget jeg har oplevet oppe i mit hoved.
Altså at jeg har været så ensom så at jeg ligsom prøvede at få folk til at lægge mærke til mig på den måde.
men ja nu der har jeg det bedre
altså jeg føler mig ikke ligeså ensom mere, og det er nok også derfor det er gået op for mig at jeg må en måde har løjet over for mig selv, min familie og for alle mine venner og alle sygeplejsker og læger.
Det skal lige sides at jeg har fået taget rigtig mange undersøgelser og at jeg aldrig har fået konstateret noget, og det giver jo egentlig ret god mening nu for mig.
Jeg har indset at jeg ikke har fejlet noget og at jeg faktisk har det godt nok,
jeg har prøvet at komme videre med mit liv,
men jeg har bare fået rigtig dårlig samvittighed over det
og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre,
om jeg skal sige det til mine forældre og venner eller hvad jeg skal gøre.
Hvis jeg siger det bliver de nok bare vrede på mig og selvom de nok tror jeg har gjordt det med vilje så har jeg virkelig ikke opdaget det før nu
jeg har været så indelukket i mig selv og ikke set hvad der virkelig forgik med mig.
Men ja nu håber jeg at dig som læser det her kan hjælpe mig for det er ret vigtig før mig at vide hvad jeg skal gøre.
Vh drneg på 13 som er meget forvirret.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev.
Jeg synes det er rigtig godt du har tænkt over hvordan du har haft det. Og at du kan mærke det går bedre. Jeg tror det er muligt for dig at få det endnu bedre. Det tror jeg kan ske ved at du fortæller dine forældre om hvordan du har haft det. Du kan evt. vise dem dette brev hvis det er svært at få fortalt.
Jeg tror man kommer længst ved at være tro mod sig selv. Og jeg fornemmer at måden du er tro ved dig selv er ved at fortælle din familie om din ensomhed og hvilke tanker du gør dig. At ensomheden muligvis har gjort, du troede du var syg og fik det til at gøre ondt i din krop. Fortæl som du skriver i brevet at det går bedre nu.
Det er ikke så ualmindeligt at når noget i livet er svært, så mærker vi det i vores kroppe. Man kan fx få ondt i maven, føle sig træt og andre symptomer og ja umiddelbart tro, man er syg. Det er så flot, du nu kan hægte tingene sammen at ensomhedsfølelsen måske gjorde, du mærkede det i kroppen.
Det glæder mig du nu har det bedre, og jeg håber du vil kunne lægge den dårlige samvittighed bag dig, for som du selv skriver, så vidste du ikke at tingene kunne hænge sådan sammen. Det har du først nu fundet ud af og det skal du ikke have dårlig samvittighed over. Tværtimod skal du være stolt af dig selv over du kan se en sammenhæng, for det vil du kunne bruge, hvis du på et senere tidspunkt oplever noget der er svært, og du måske mærker det i kroppen. Så ved du måske at du har brug for lidt hjælp til at få det bedre.
Og husk så på, vi må gerne ind imellem være kede af det og livet kan af og til gøre ondt. Så er det godt at tale med nogen om det, for du er ikke alene.
Om du også føler, det er nødvendigt at fortælle dine venner om dine tanker, må du mærke efter. Du kan måske starte med en snak med dine forældre. Måske det vil være nok, til du nu kan nyde, du har det bedre og ja, er blevet klogere på dig selv.
Mange hilsner Børnetelefonen