Brev
Hjælp..
Hej!
Jeg er en fornuftig pige på 12 år, men udover det føler jeg dog at jeg bære en maske. Jeg føler ofte jeg ikke er god nok, og sammen med dette har jeg fået en bonus mor og søster.
Men føler dog at min bonus søster tager min biologiske Far fra mig, da han griner når hun siger boet sjovt. Derved hvor jeg bare får et normalt ansigt, når jeg prøver at mundre ham op.
Føler også at min bonus mor forventet alt for meget af mig, da jeg ikke er den der her arvet genet inde for rengøring. Har også skiftet skole for 3 måneder siden, og føler dog at ingen af dem intressere sig for hvordan jeg har det.
Føler også at jeg ofte gør alt forkert, oh jeg er for unormal. Min drøm er Fog at blive skuespillerinde, men da jeg ikke er en pind i forvejen, overvejer jeg tit om jeg skulle starte med at sulte mig selv. Jeg ved dog at det ikke vil ændre noget.
Den eneste jeg sådan trives med i min nye klasse er M, hun forstår min sorg om min mord død, min tidligere cutting, mine følelser omkring min familie osv. Plus hun forstår også de tider hvor jeg bare er komplet forelsket i en irsk skuespiller, du hun også selv er små forelsket i en fra 5sos.
Og er Fog ved at få psykologisk hjælp, men tror bare ikke det vil ændre min sorg da jeg er meget følsom.
Please svar hurtigt muligt.. Føler virkelig jeg har brug for gode råd
V.H J.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J.
Hvor er det dejligt at du skriver herind til os, for ingen skal gå rundt alene med de følelser om at være unormal og den følelse af sorg som du skriver om. Du skal selvfølgelig have noget hjælp med det samme.
I dit brev skriver du om mange forskellige ting der fylder meget for dig. Men hvis vi måske skulle starte med det om din far, din nye bonus mor og søster, så kan jeg godt forstå at det må være rigtig svært at gå rundt med de følelser om at din bonus søster tager din far fra dig.
Jeg kan blive nysgerrig på om du har prøvet at snakke med din far om alt det med at få en bonus mor og en bonus søster? Hvordan har det været for dig og hvad kan din far måske gøre så du føler dig bedre tilpas i familien? Måske kunne du prøve at fortælle ham hvordan du føler? Hvis det er svært for dig at snakke med ham om det, så kunne du måske skrive et brev til ham, hvor du fortælle om dine følelser? I dette brev kunne du måske også fortælle hvordan du føler at din bonus mor forventer meget af dig? Det er ikke sikkert at din far vil give dig ret i alting, men jeg tror måske stadig at det kunne være rigtig godt for både din far og dig at få snakket om alt det med en ny familie?
Det kunne også være at der var en anden voksen i din familie som du var tæt på og som du stolede på, som du kunne snakke med? En der ville lytte og hjælpe dig med dine tanker? Det kunne være en faster, farmor eller måske en moster?
Jeg synes at det lyder rigtig dejligt for dig at du allerede efter 3 måneder på en ny skole har fået en god veninde. Det er altid rigtig rart at kunne dele sine tanker og sorger med en som forstår hvad man går igennem og jeg tror at det er rigtig sundt at få snakket med nogen om alle de ting man går rundt med inde i hovedet. Har du mon snakket med din nye veninde om din drøm om at blive skuespillerinde? Jeg kender dig jo overhovedet ikke, men jeg vil stadig sige at intet er umuligt. Og det at blive en god skuespillerinde handler overhovedet ikke om hvor meget man vejer, men om hvor god man er til at spille en rolle og øvelse gør mester.
Jeg håber meget at du kunne bruge mit svar og ellers er du også altid velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen på telefonnummer 116 111.
De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen.