Brev
Helt alene
Jeg hader alle mine venner, jeg stoler ikke på dem, jeg er ikke glad når jeg er sammen med dem.
De gør mig ikke kede af det, men jeg føler mig bare alene, jeg føler at uanset hvor meget jeg prøver, vil jeg altid være alene, jeg vil aldrig være nogens nummer 1, aldrig være nogens go to person, altid bare en ven med mærkelige interesser og god humor. Jeg føler aldrig jeg kan være mig selv omkring andre, jeg bliver altid nød til at ændre mig for andre, med humor, interesser og personlighed.
Jeg er begyndt at selv isolere over de sidste 2 år, og har ingen venner jeg kan lide, ikke online, ikke i skolen. Alt jeg laver er at se mit yndlings film/serie eller sørge over at jeg ingen venner har. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre, min de forstår det bare ikke rigtigt, de siger jeg bare er en introvert, men jeg føler bare at der er mere til det end det (jeg kunne være forkert).
Det har været sådan for lang tid, og så kom jeg ud som Lesbisk og Genderfluid, men mine forældre tager det ikke seriøst og går rundt og går grin af det (mest min mor).
Jeg føler at jeg ikke kan snakke med nogen unden at være irriterende eller overdramatisk
Genderfluid, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Du har skrevet “Helt alene” i din overskrift på brevet og skriver så videre i brevet om hvordan det er og hvordan det føles.
Allerførst så vil jeg sige til dig, at jeg forstår hvor alvorligt det her er for dig.
Og at lige nu er jeg sammen med dig om det.
Din inderlige måde at skrive om dig selv og dine følelser fortæller mig, at du netop ikke er dramatisk.
Du er rigtig god til at mærke og fortælle om de udfordringer du har.
Og hvor er det godt at du så fandt på at skrive her til brevkassen.
Du skriver om din ensomhed, om at du ikke kan stole på dine venner og ikke har nogen venner.
Og det sørger du over.
Og du skriver at du aldrig vil være nogens nr 1.
De fleste som tænker og skriver sådan, ønsker at det skulle være anderledes.
Og måske er det også sådan for dig?
Jeg ville ønske at flere kunne udtrykke sig som du gør. Du gør det nemt at forstå grunden til at du vælger at være tilbagetrukket.
Jeg har nu læst det du skriver igennem flere gange og mærker dit ønske om at kunne stole på venner, at have venner og opleve at være nogens nr 1 – du har endda været villig til at lave dig om for at være sammen med andre. Og ikke være tilbagetrukket.
Her er det dig der gør dig til nummer 1.
Du vil ikke have det sådan og nu vil du finde ud af hvordan du kan få hjælp til at få det bedre.
Det er stor styrke du har når du lige nu har det som du har det.
Det at du skriver her og gør dig selv til nummer 1 er så sejt og du er din egen bedste ven. Kan du se det?
Mange børn/unge (og voksne) har det rigtig svært med at skulle fortælle om at de har en anden seksualitet end den andre har troet.
Også her har du været din egen bedste ven og accepteret dig selv som du er.
Og du har fortalt om det, blandt andet til dine forældre.
Og du oplever så desværre at dine forældre ikke tager dig lige så seriøst som du selv gør. De går rundt og gør grin af det.
Av.
Det tænker jeg må gøre ondt og jeg får lyst til at skrive til dig at der er hjælp at hente for dig.
På børnetelefonens hjemmeside er der et link til LGBT+ hvor det er muligt at kontakte dem om hvordan man måske kan få ens forældre til at tage en seriøs omkring seksuel identitet.
Ud over at få rådgivning så kan du også være en del af et fællesskab hvor andre måske har det lige som dig.
Jeg har kopieret linket ind her under og så kan du jo selv klikke dig ind og læse mere om det.
https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/
I forhold til ensomheden så håber jeg at du vil kunne bruge noget af den styrke du har vist ved at skrive her ind til også at tage kontakt til Børnetelefonens rådgivere på tlf. 116111. Her vil du kunne tale med en voksen som vil lytte og tage dig seriøst.
Måske har du allerede læst andre breve om ensomhed i brevkassen. Hvis ikke du har så sender jeg dig også lige et link til det her.
Det kan nogle gange være en stor hjælp og læse hvad andre skriver om det og hvilke råd de har fået. Måske er der også der lige noget der passer til dig.
https://bornetelefonen.dk/bornhjaelperborn/ensomhed/jeg-foeler-mig-ensom-6/
Jeg håber at du nu kan se at der er muligheder for at du kan komme til at tale med nogen der vil tage det du føler og siger seriøst og kan hjælpe dig med at få dine ønsker om ikke at være ensom til at lykkes.
Du havde modet og styrken til at skrive her og jeg ved, at du netop derfor altid vil være din egen bedste ven.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen