Har det dårligt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12,

Tak, for dit brev ærlige brev. Det er en rigtig god måde, du deler dine tanker og følelser.

At føle sig uden for i klassen er altid svært og trist at du også føler, at det også går skidt derhjemme.

Har du mon nogen du kan snakke med om dette? En veninde, bedsteforældre, nogen i familien, en lærer eller pædagog, som du kan snakke med? Din lærer kender både dig og dine klassekammerater og oplever, hvordan du har det i skolen. Men det er ikke altid, at en lærer ved, at man ikke har det godt. Jeg tror, at en lærer kan være en god støtte for dig og en lærer kan også hjælpe med at gøre klassen til et rart sted at være for hele klassen. Derfor er det vigtigt at fortælle en af dine lærere om, hvordan du har det i din klasse og tankerne om selvmord og selvskade. Måske er det svært at sige det, men måske kan du skrive det til en lærer, eller bede din mor om at skrive eller ringe til læreren eller kan din far eller bonusfar hjælpe med det?

Du skriver, at din mor og bonus-far siger nedladende ting, men at du godt ved, at det bare er for sjov. Men ved de, hvor ked af det du bliver og hvor meget det går dig på?
Hvis du kan snakke med dem eller en af dine forældre, tænker jeg, at det vil være rigtig godt at fortælle dem, at de gør dig kede af det. Jeg ved, at det kan være rigtigt svært, og du kan også skrive et brev til dem, hvor du skriver, hvad det er de siger, som du tager tungt og bliver ked af. Måske kan du også skrive, hvad du godt kunne ønske dig, at de gjorde som er godt for dig.
Hvis dette er for svært, kan du måske også bruge din lærer til at støtte dig - din lærer kender også dine forældre lidt og kan måske hjælpe dig med at snakke med dem.

Jeg vil anbefale dig at ringe ind til os på 116111, og få en snak med en af os, om det du har brug for - vi vil meget gerne snakke med dig.

Mange kram til dig fra
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?