Brev
Føler mig virkelig ensom
Hej, jeg er en pige på 12 år og går i 8 klasse.
I kan nok allerede læse på min alder og klasse, at det lidt svært at hamle op med min klassekammerater. Jeg har adskillige gange prøvet at være lidt mere “voksen”, men hver gange jeg prøver, fortæller folk, jeg er barnlig og dum.
Jeg får sommetider fortalt nogle ting, hvor jeg lader som om, det slet ikke er hårdt, og de andre bare kan blive ved med at sige det, men inderst inde bliver jeg virkelig ked af det. Det virker til, det slet ikke gør ondt, men inderst inde føler jeg bare, at jeg er ligegyldig og alle bare ser mig, som den dumme lille pige.
Jeg forstår i det hele taget heller ikke hvorfor, jeg bliver kaldt dum. Hvis jeg var dum, burde jeg da overhovedet ikke gå i 8., og jeg har aldrig sådan været dårlig i skolen eller noget.
Når nogle af de upopulære gerne vil være sammen med de populære begynder de pludselig at kalde mig dum, idiot og alle mulige grimme ting, som om de ikke ved hvordan det er.
Jeg føler heller ikke, jeg har nogle rigtige venner. Det ikke sådan, de kommer over til mig, og vil prøve at snakke med mig eller noget. Når jeg så gerne vil komme og snakke med dem, går de væk eller siger: ej, kan du ikke lige gå, vi vil ikke lige snakke med dig.
Jeg havde engang to bedste veninder, men de prøver begge to at spille mega voksne og også begyndt at kalde mig barnlig.
Når folk kommer i gruppe med mig, er det også bare sådan: Ej, omg nu skal jeg være i gruppe med hende eller Jaa, nu kan hun lave det hele for os.
Engang prøvede jeg at gå ud på gangen, for jeg ville ikke være i klassen længere. Der var ingen, der kom og spurgte, om der var noget galt eller noget, og det viste også bare lidt, at jeg ikke kan regne med dem, når jeg rent faktisk havde brug for det.
Jeg ved engang hvordan, jeg så skal overleve gymnasiet hvis, jeg skal starte som 14 årige, og jeg har ikke lyst til efterskole.
Nogen gange har jeg bare lyst til at forsvinde og aldrig komme tilbage.
Jeg har ikke særlig meget mod til at tage mig sammen til at snakke med nogen voksne , selvom jeg inderst inde så gerne vil flytte skole,
Jeg har lavet et lille låst dokument, hvor jeg skriver alle de ting, der har gjort mig ked af det, og jeg har grædt hver eneste kan, jeg ville skrive noget eller læse det, og jeg overveje meget at sende den, men jeg føler også bare folk mener, jeg er opmærksomhedskrævende.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årige pige
Jeg kan da sagtens forstå, at du føler dig alene og ikke helt ved hvad du skal gøre.
Det lyder heller ikke som om, at der er nogle voksne som tager ansvar for din situation - desværre er det sådan, at man nogen gange selv må tage affærde før de voksne "opdager" alvoren.
For de fleste som kommer i skole før tid eller springer en eller flere klassetrin over, går det som regel rigtig godt i de mindre klasser - men ofte skal der lidt hjælp til, for at klare de ældste klassetrin. For her vil der være stor forskel på jeres modenhed og måske også jeres interesser.
Her har du brug for hjælp og støtte af nogle voksne. Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre. Forklar dem så godt du kan, at det er svært for dig, at finde dig til rette blandt dine klassekammerater. Sammen med dine forældre kan du finde frem til, hvad der ville være den bedste hjælp for dig. Det kan være, at du skal holde nogle pigeaftener hvor du invitere på film og pizza, eller kageftermiddage med tøsesnak.
Samtidig skal du og dine forældre fortælle din lærer om din situation, du skal kunne komme i skole og have en god dag - og det er lærerens opgave er hjælpe med til det. Det kan være der skal holdes nogle pigesnakke i skole eller I skal have nogle klassesnakke om, "hvordan er man en god klassekammerat".
Dine kammerater er næsten 2 år ældre end dig, og de begynder deres pubertet før dig - det betyder måske, at de vil gå op i nogle andre ting end dig. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du har nogle venner på din egen alder. På den måde vil du også føle dig ligesom nogle andre, og det vil helt sikkert give dig nogle gode oplevelser og forhåbentlig en følelse af, at være god nok. Derfor vil jeg også foreslå du måske sammen med dine forældre, undersøger hvilke fritidsmuligheder, der hvor du bor, så du kan have et frirum, med jævnaldrende, og måske derigennem få opbygget nogle gode venskaber.
Hvis du ikke helt ved hvordan du skal tage hul på snakken med dine forældre, kan du jo overveje at vise dem dit dokument eller dele af det - så kan I tale ud fra det. Du kan også skrive nogle stikord ned som er vigtige for dig, og vise til dem.
Jeg vil ønske dig en rigtig god snak med dine forældre og sender dig de bedste tanker.
Hilsen Børnetelefonen