Brev
Føler mig meget ensom
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej
jeg har følt mig ensom i 2 år nu og aner ik rigtig hvad jeg kan gøre ved det.
Har ik rigtig haft nogen venner ik andet ind over socialemedier men det bare ik det samme at skrive og snakke med andre som at være sammen med dem i virkeligheden.
Er ikke typen der dyrker sport osv for det ik lige min smag, går i fitness men der er man ik social på samme måde.
Har følt mig ret meget deprimeret her det sidste lange stykke tid og følt mig alene for når jeg kommer hjem fra skole er jeg bare alene aldrig nogen og være sammen med.
Jeg har lige haft en kæreste i næsten 9 måneder og var rigtig glad for hende. Hun valgte desværre bare at gå fra mig her for en måned siden.
Har det meget med at når jeg finder en kæreste binder jeg mig meget til dem fordi jeg ik har andre ind dem at være sammen med…
Her for 2 uger siden kom hun så tilbage og fik mig til at blive glad igen vi var sammen et par gange og havde det sjovt i indtil, hun slettede mig overalt på socialemedier uden og sige et ord.
Føler mig helt alene igen og ingen og være sammen med.
Jeg er igang med en uddannelse og er i praktik i en virksomhed. Problemet er bare at jeg er flyttet 1 time og 15 min hjemme fra hvor jeg kommer fra. Jeg kender ingen herover og bor alene for mig selv, kommer mange gange hjem og græder det meste af dagen væk.
Kunne godt tænke mig et godt råd til hvad jeg kunne gøre…
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige
Tak for dit brev, hvor du på en rigtig god måde sætter ord på, hvordan du har det. Jeg synes, det er længe, du har gået rundt med en følelse af ensomhed. Og jeg vil rigtig gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan komme ud af ensomheden og samtidig få det bedre med dig selv.
Der er desværre en del unge, der i større eller mindre grad går rundt og føler sig ensomme. Når man som dig i lang tid har følt sådan, kan man godt komme til at tænke, at der er noget i vejen med en. Er det nogle tanker, du kan genkende? Hvis du kan, skal du vide, at der bestemt ikke er noget i vejen med dig. Og det er ikke din egen skyld, at du føler dig ensom. Du har præcis ligeså meget at byde på som alle andre, når du er sammen med nogen. Og du har ligeså mange sider, som andre kan holde af, som alle andre har. Jeg tror, det er vigtigt, at du minder dig selv om det.
Jeg tænker også, at lige nu er din følelse af ensomhed måske blevet endnu større, da du lige er kommet ud af et forhold med en pige, som betød rigtig meget for dig. Du har brugt rigtig meget tid sammen med hende, og derfor opleves bruddet måske også hårdere. Jeg tror også, det er vigtigt, at du ikke bebrejder dig selv, at du måske har bundet dig for meget til hende. Det er helt naturligt, at man gerne vil være meget sammen med den, man elsker.
Som du også selv kommer ind på i dit brev, tænker jeg også, at din følelse af ensomhed kan hænge sammen med, at du er flyttet til et sted, hvor du ikke kender nogen endnu. Men jeg tror også på, at der alle steder findes muligheder for at finde gode venner og bekendte.
Hvordan har du det med at snakke med folk, du endnu ikke kender så godt? Hvis det er en udfordring for dig, vil jeg anbefale dig, at du stille og rolig prøver at øve dig i at starte små samtaler med dem omkring dig. Måske er der nogle af dine studiekammerater, der kunne være sjove og spændende at snakke med? Måske er der sociale arrangementer på uddannelsesstedet, du kan være med til? Og når man er i praktik i en virksomhed, har man lov til at stille alle de spørgsmål, man vil til sine kolleger. Det er på den måde, man lærer nye ting. Måske har du allerede prøvet at starte samtaler, men har oplevet, at samtaler nogle gange står i stå? Det sker nogle gange i alle samtaler – og det er helt okay, når det sker. I pauser kan man begge tænke nogle ting igennem.
Nogle bruger også holdsport som fx fodbold til at lære nye mennesker at kende. Den form for sport er ikke lige dig – men måske er der så noget andet, du kunne gå til i din fritid? Noget, hvor du er sammen med andre? Måske har du nogle særlige interesser, hvor du kunne undersøge, om der fx er en klub eller forening i lokalsamfundet, der deler nogle af de samme interesser? Klubber og foreninger er nemlig en rigtig god måde at lære folk fra lokalsamfundet at kende. Mange fitnesscentre har også hold. Måske kunne du prøve at melde dig på nogle af dem?
Jeg håber, jeg har kunnet give dig nogle idéer, som du har lyst til at prøve af. Jeg er sikker på, at der findes folk omkring dig, der gerne vil have dig som ven – og jeg tror også på, at der findes en ny sød pige derude. Jeg tror du vil opleve, at det bliver nemmere for dig at trives både i venskaber og i forhold, når du kommer ud og møder nogle flere mennesker.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen