Brev
Fantasiverden
Hej!
Er en pige på 15 år, som er ret ensom, hvis jeg selv skal sige det. Det startede inden sommerferien sidste år, så der er næsten gået et år siden (det skal lige siges, at jeg ikke rigtig ved hvorfor det begyndte).
Jeg startede med at opfinde min egen fantasiverden, hvor jeg nærmest åbner op. Jeg er meget stor Tokio Hotel fan og er helt vild med guitaristen. Det endte med, at jeg fantaserede, at jeg var gode venner med ham og at han var de 16 år, selvom han så er 22 år nu. Jeg begyndte bare at fylde mere og mere på den fantasiverden. Altså, at vi var venner.
Senere ændrede historien til at vi var kærester, men så ændrede den sig tilbage til at vi var de bedste venner. Her for et par uger siden gik det op for mig, at der var en anden fyr fra et andet tysk band jeg også kan lide og han kom selvfølgelig også med ind i historien.
Det mit problem er at jeg nærmest kun lever i den verden og glemmer at leve mit eget liv. Jeg ved seriøst ikke hvordan jeg skal komme ud af den fantasiverden. Det skal lige siges, at jeg faktisk nærmest er i den fantasiverden HELE TIDEN. Selv midt i timerne i skolen, derhjemme, ja selv nu!
Nogle gange kan jeg bare ikke styre mig og så begynde jeg måske at smile helt vildt eller grine. Nogle lærer i timerne har tit spurgt hvad der er så sjovt, men jeg kan ikke forklare det. Jeg ved serøst ikke hvordan jeg skal komme ud af den verden og ind i den rigtige igen, men alligevel, så har jeg det meget bedre i den verden og føler mig mere tryg. Men nogle gange kan jeg godt vågne op af den verden og så indser jeg, at det ikke er virkelig.
Det gør mig bare så ked af det.. Hjælp!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Du fortæller, at du meget af tiden lever i en fantasiverden, som kan være svær at komme ud af igen. Jeg forstår godt, at det kan være dejligt at drømme sig lidt væk ind i en verden, hvor tingene er lige sådan, som du godt kunne tænke dig. Det er helt almindeligt, at man kan fantasere om en, som man f.eks. godt kunne tænke sig at være kærester med, og forestille sig hvordan det kunne være.
Du lyder til, at du har et stort talent for at fantasere og forestille dig andre verdener. Jeg tænker på, om det mon kunne være en hjælp for dig at skrive dine historier ned, altså skrive dem som en roman, så du på den måde kan adskille dig fra dem? Når du skriver, må fantasierne gerne være der, men resten af tiden er du dig selv. Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre for dig, men det kunne måske være et forsøg værd?
Du fortæller, at du føler dig ret ensom, og at dine fantasier er startet efter at du begyndte at være ensom. Måske kunne det være godt, hvis du kunne begynde at være noget mere sammen med andre, så du ikke føler dig så ensom..? Er der mon nogen af de andre piger fra klassen, som du kunne lave noget sammen med? Eller har du nogle interesser, som du kunne begynde at dyrke i din fritid? Det er jo også en måde at være sammen med andre på, og ofte er det nemmere, når man er sammen om noget.
Jeg tænker også på, om du mon har snakket med nogle voksne om, hvordan du går og har det? Ved dine forældre, at du føler dig ensom og lever i din fantasiverden? Eller er der nogle andre voksne i dit liv, som du kan snakke med? Det kunne være din lærer eller evt. sundhedsplejersken på skolen? Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.