Er ensom i skolen

Jeg er en pige på 9 år

jeg føler at jeg bliver holdt uden for af mine vininer

be skal Helle tiden i svømme hallen sammen og have vinene halskæder sammen og jeg føler at jeg er usynlig

jeg synes også det er svært at være i skolen når de ikke gider mig ????

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 9 år.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at være i skole, når du føler dig uden for.

Kunne du prøve at spørge nogle af dine veninder, om de vil med dig i svømmehallen? Du kan også invitere nogle veninder hjem til filmhygge.

Når man føler sig lidt uden for, kan det være en god idé at komme med forslag til, hvad man kan lave sammen. På den måde kan det være, at dine veninder ved, at du gerne vil være sammen med dem.

Det kan være alle mulige ting I kan lave sammen. Det er en god idé at vælge noget man selv kan lide at lave. Men det kan også være smart at foreslå noget, du ved dine veninder godt kan lide at lave.

Måske er der ogå en pige, som du helst vil være sammen med? Så kan du spørge hende, om I skal se en film sammen eller andet, I kan finde på.

Hvis du synes det er rigtig svært, så synes jeg, at du skal snakke med en god lærer. Din lærer vil kunne hjælpe dig og de andre piger med at være gode kammerater, der passer på hinanden og hygger sig sammen.

Jeg håber, at du kunne bruge nogle af mine råd. Ellers er du altid velkommen hos BørneTelefonen 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.