Brev
Jeg vil ikke komme i skole
Jeg flytte til den her by 2 år siden det bar svært at få venner og det var ikke så let men det er blev være
jeg føler at jeg ikke har noget jeg kan snakke med jeg har prøvet at sige det til min mor og far de har Skrevet til min lærer men der er ikke rigtigt sket noget
føler alle er sur på mig jeg ved ikke hvad jeg har gjort hvis jeg overholdt har gjort det tager maget af min selvtillid og det har jeg ikke så maget af mere men det havde jeg heller ikke får
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år
Hvor er det godt, du skriver til os.
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært lige nu.
Jeg taler tit med børn, som har prøvet at flytte. Mange af de børn siger, at det er rigtig hårdt.
Det kan være svært at få nye venner og føle sig hjemme det nye sted. Jeg fortæller dig det, så du ved, at du ikke er alene.
Nu er det 2 år siden, I flyttede. Det er stadig svært. Jeg kan godt forstå, det har taget meget af din selvtillid. Når vi føler, at de andre er sure på os, kan det føles som om, vi gør noget forkert.
Nogle gange kan det mærkes som en stor klump i maven eller som noget, der gør ondt lige i hjertet. Jeg ved ikke, om du kan have det sådan?
Det er vigtigt for mig at fortælle, at det ikke er din skyld. Du har ikke gjort noget forkert. Det er din klasse, som skal have hjælp til at passe bedre på alle – særligt dig, der har det skidt lige nu.
Det er så sejt, du har sagt det til din mor og far. Det kan kræve stort mod.
Det er også godt, de har skrevet til din lærer. Men hvor er det ærgerligt, at der ikke er sket noget. Det er faktisk lærerens ansvar, at alle har det godt i klassen. Derfor synes jeg, du skal prøve at snakke med dine forældre igen. Så kan de måske holde et lille møde med din lærer.
Måske du kan skrive et lille brev, hvor der står: “Mor og far, jeg har det stadig skidt. Jeg har brug for, I snakker med min lærer igen. Jeg vil så gerne have det bedre.”
Kunne du have mod på det? Du kan også sende det samme brev til din lærer på Aula, så din lærer ved, du har det rigtig skidt.
Nu ved jeg ikke, om du går til noget i din fritid? Hvis ikke så kunne det måske være en idé at prøve. Er der mon noget, du synes er rigtig sjovt? Det kan være svømning, fodbold, tegning eller skuespil.
Mange byer har en masse ting, man kan gå til i fritiden. Det kan være en god måde at møde søde mennesker på. Måske du kan spørge dine forældre, om I kan finde en ting du kan starte til?
Hvis det bliver ved med at være svært. Så synes jeg, du skal ringe til os på tlf. 116111. Vi har altid åbent, og vi vil gerne hjælpe dig med at finde flere måder at få det godt på.
Jeg sender dig gode tanker og knus.
Kærlig hilsen BørneTelefonen