Brev
Ensomhed
Hej BørneTelefonen
Jeg har en ung mor, meget ung, som ville sige elsker mig og min søskende men ikke viser os kærelighed.
Hun har en veninde hun går rundt med hele tiden og jeg føler hun altid ignorere os når hun er sammen med hende og så når de ikke er sammen finder de altid en måde at snakke.
Så nogen gange når jeg vil snakke med hende har hun ikke tid og ignorere det jeg siger. Jeg ville gerne have hun viser omsorg og kærelighed men det gør hun ikke, jeg føler mig meget deprimeret fordi min mor og far er også skilt og jeg snakker ikke med min far så meget,
jrg føler min mor ikke elsker mig eller gider vise sin kærelighed jeg har fortalt hende jeg er følsom og har bruh for kærelighed men hun vælger bare at sige “ja, ja, ja, forstår.” Det er ikke kun mit problem, min mor er ved at komme på kontanthjælp og hun arbejder hver dag men det ikke nok til huslejen og hvergang hun snakker om penge bliver jeg trist fordi jeg føler jeg er fattig
Mvh en pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er ikke rart at føle sig ensom, men du er ikke alene om at have de følelser, du beskriver. Det at føle sig ensom i sin familie, er der desværre også andre unge, der skriver til os om.
Det bedste, man kan gøre, er at fortælle om, hvordan man har det. Selvom det kan være svært – især hvis man synes, man har prøvet, og at dem, man taler med, ikke helt forstår eller lytter.
Det er derfor rigtig godt gået, at du har prøvet at fortælle din mor, hvordan du har det. Det kan nemlig godt være svært at sige, at man føler sig ensom, og at man mangler kærlig og omsorg.
Jeg forstår godt, at du blev ked af, at din mor bare sagde “ja, ja forstår”, da du fortalte hende, at du har brug for hendes kærlighed. Du havde nok ønsket, at hun havde givet dig et stort knus og fortalt dig, hvor meget du betyder for hende. Så havde du kunnet mærke, at hun faktisk forstod det, du sagde.
Selvom du har prøvet at snakke med din mor flere gange, kunne du så prøve én gang til? Måske kunne du skrive de ting ned, du gerne vil sige. Enten så hun selv kan læse det – eller så du bare har noget på skrift, du kan støtte dig til, så du får sagt det hele. Du kan også vise hende dit brev hertil og mit svar.
Måske har din mor lidt glemt, hvor vigtigt det også er, at hun bruger tid sammen med jer. Tid, hvor I hygger jer sammen – og ikke bare gør hverdagsting, men hvor I faktisk har tid til at snakke og grine sammen. Men det kan også være, at din mor har svært ved at vise sin kærlighed til jer. Nogle føler kærligheden men har svært ved at give udtryk for den. Måske er det sådan for hende – og hun derfor skal øve sig lidt på, hvordan hun viser den.
Det er også vigtigt, at du fortæller din mor, at du går og tænker meget på din hendes økonomi. Det kan være, at det ikke står helt så slemt til, som du tror – eller måske kan din mor berolige dig på en anden måde. Din mors økonomi er nemlig noget, hun skal tage ansvar for. Og derfor kan du sige til hende, at hun ikke skal snakke om penge, når du kan høre det.
Det kan også være, at der er en anden voksen, du vil kunne knytte dig mere til og få den omsorg, du savner. Selvom du fx ikke snakker så meget med din far, kan det alligevel være, at han vil lytte, hvis du fortæller ham, hvad der går dig på? Kan du ringe til ham? Eller sende ham en besked og fortælle, at du føler dig ensom.
Det kan også være, du har en moster, en mormor, en god lærer eller en anden, som er god at snakke med? Ellers er du mere end velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan snakke med – og hvordan du kan få alle tingene sagt.
Det er nemlig virkelig godt, at du åbner op og fortæller, hvordan du har det. Du har ret til et trygt og kærligt hjem- og til kvalitetstid med din familie/mor. Og det er bestemt ikke meningen, at du skal gå og bekymre dig om din mors økonomi.
Jeg håber, du har lyst til at fortælle de ting, du har skrevet i dit brev, til en person tæt på dig. Ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen