Brev
Ensomhed
Hej.
Dreng 13 her,
jeg er rigtig ked af det
Og tror jeg har en depression. Det har stået på i over 1 år nu..
Mine forældre skændes rigtig meget, jeg prøver at hjælpe men det gør det bare værre hver gang jeg prøver at hjælpe..
Jeg har inderst inde selvmords tanker, og tror selv at den eneste grund til at jeg faktisk ikke har gjort det er fordi jeg ved der er familie medlemmer der vil savne meget mig. Mine forældre blev på et tidspunkt “skilt” og gik 2-3 år efter sammen igen..
Jeg har ikke rigtig nogle venner i skolen og jeg føler at jeg er rigtig alene det meste af tiden, derfor fandt jeg på at prøve at spille og det virker rigtig godt på mig det meste af tiden.. Nogle gange må jeg nemlig ikke spille for mine forældre fordi de siger jeg har spillet alt for meget denne uge eller lignende..
Håber i vil hjælpe mig.
– Dreng 13.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig deprimeret engang imellem – det er nemlig hårdt at være i en familie hvor mor og far skændes en del. Og det lyder på mig som om, at det kan være årsagen til en del af de ubehagelige tanker, du går rundt med.
De fleste børn bryder sig ikke om, at deres forældre skændes, og det kan få dem til at føle sig utrygge. Det er normalt at forældre skændes engang imellem, men det skal helst ikke være alt for meget – og slet ikke så meget, at det er barnet som forsøger at løse forældrenes konflikter.
Det hverken kan eller skal barnet være ansvarlig for. Det er aldrig barnets skyld at forældrene skændes – det er de voksnes ansvar og dem som skal sørge for, at få det til at fungere.
Du udviser stor omsorg og kærlighed for dine forældre, når du prøver at hjælpe dem med at blive gode venner – jeg fornemmer dog, når jeg læser dit brev, at dine forældre har noget der skal arbejdes på. De har tidligere været gået fra hinanden og der er måske en grund til, at det igen er svært for dem.
Derfor tænker jeg, at de kunne have gavn af at få professionel hjælp. Hjælp til at kunne snakke ordentligt sammen og gøre det på tidspunkter, hvor du ikke skal lægge øre til. Det er altid muligt for forældre at få familievejledning hos det som hedder familieafdelingen i den kommune, hvor I bor.
Du kan starte med at fortælle en voksen på din skole, om de oplevelser du har derhjemme – du kan overveje at vise dem dit brev og mit svar, hvis det gør det lettere, at få det sagt. Gennem din skole har du og din familie mulighed for at få hjælp og støtte til at få løst konflikterne. Det kan også være du føler det er bedst at vise dine forældre brevet her først. Det kan du nok bedst vide, hvis du mærker efter, hvad der føles mest rigtigt for dig.
Nu ved jeg ikke, hvor meget dine forældre kender til dine tanker om ensomhed og tanker om ikke at have lyst til at leve mere? Men det er en jo en alvorlig sag, som gør mig bekymret. Du skriver selv, at du dog godt ved, at der helt sikkert er flere, der ville savne dig rigtig meget, hvis ikke du var her. Den tanke må du love mig at huske dig selv på, når de triste tanker presser sig på.
Tidligere nævnte jeg det med at tale med en lærer eller med dine forældre. Det vil jeg gerne nævne igen. For du skal ikke gå alene rundt med de her bekymringer. Du har ret til at få hjælp til at få det bedre. Et første skridt på vejen er helt sikkert, at få delt de her tanker med en voksen, du stoler på. Hvem mon du kunne forestille dig at åbne op overfor?
Jeg tænker, at det er rigtig godt at du har fundet noget, som kan få dig i bedre humør; nemlig computerspil. Men som du også selv er inde på, så er det også vigtigt at få lavet nogle aftaler med mennesker i ”det virkelige liv” – computerspil kan ikke erstatte det at være fysisk sammen med sine venner. Snakker du med nogen online, der hvor du spiller? For det giver jo også et socialt fællesskab, som er godt. Jeg tænkte også på, om der slet ikke er noget andre fra din klasse, der også spiller spil? Vi taler med rigtig mange børn og unge, der hygger sig med spil i fritiden, så det kunne være oplagt at spille sammen med nogen en dag – hvis du har mod på det?
Derfor kunne det være, at du skulle spørge en af dine klassekammerater, om I skal lave noget sammen en dag efter skole. Man skal starte et sted, når venskaber skal bygges op, men det er aldrig for sent at gå i gang.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Du er altid velkommen til at skrive til os igen, eller sms’e eller ringe på 116 111.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen