Brev
Ensomhed
Hej.
Håber at i vil læse det hele færdigt!??
Jeg er en pige på snart 16 år gammel der ikke har haft nogen nem barndom.
Jeg har mere eller mindre altid været ensom, lige siden børnehaven.
Jeg er blevet mobbet i 6 år, fra ca 0 – 6. Klasse, og det endte med at jeg skulle indlægges på et psykiatrisk hospital.
Der var jeg så indlagt i ca 3 måneder.
Efter indlæggelsen kom jeg straks i specialklasse i et års tid, indtil nogen fandt ud af at jeg jeg var for “dygtig” til at gå i specialklasse.
Nu går jeg i 9 klasse i en helt almindelig klasse, og det har jeg virkelig kæmpet for.
Jeg søger altså stadig venner, jeg har aldrig rigtig haft nogen venner, da jeg også har flyttet klasse og skole så mange gange.
Jeg har bare virkelig brug for en veninde som kan støtte mig og forstå mig lige nu, da jeg virkelig har brug for det!
Jeg går bare alene dag efter dag, og søger og søger.
Jeg er ved at være træt af at tage intiativet konstant.
Jeg tænker tit på om jeg skal give op, men nej!
Jeg er noget så langt, det ville være spild af alt den tid og mentale “kræfter” for at nå hertil hvor er står lige nu.
Jeg har talt med en psykiater et par gange inde for den seneste måneds tid, og jeg har en tid snart igen.
Jeg har udfyldt en masse papir som psykiateren har givet mig, omkring depression mm.
Jeg er ved at være så træt af at fortælle min historie om og om igen til alle mulige mennesker.
Det eneste jeg ønsker mig er en rigtig ven.
Jeg går i en gruppe for ensomme unge som jeg lige er startet på, men det er ikke ret tit at den har åbent.
Jeg går bare dag ind, og dag ud uden nogen venner.
Hjælp.
Hvad skal jeg gøre?
Knus den ensomme pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Hvor er det stærkt af dig, at du er nået så langt. Det er flot, som du har kæmpet. Jeg vil give dig nogle ideer, som jeg håber du kan bruge, så du kan nå endnu længere med dine ønsker.
Jeg tænker, at du skal fortælle din psykiater, hvordan du har det. Du kan fortælle om dine tanker om, at du bare udfylder papirer og at du er så træt af at blive ved med at fortælle din historie. Dit brev fortæller, at du har så meget gå på mod og energi til at få en god veninde. Den energi skal gribes. Det håber jeg, psykiateren kan hjælpe dig med.
Ved dine forældre, hvordan du har det med at skulle fortælle din historie hele tiden? Måske kan de hjælpe med at få fortalt din psykiater, at du mærker ensomheden og at det fylder rigtig meget for dig.
Du er rigtig god til at beskrive, hvordan du er træt af at tage initiativ hele tiden. Har du tænkt på at tale med en af dine lærere om det? Din lærer kan måske give dig nogle nye ideer til, hvordan du kan tage initiativer, så du igen får mod på det.
Nogle gange kan det være svært at få venner eller veninder, fordi man ikke deler de samme interesser. Har du nogen interesser eller kunne du tænke dig at få det? Det man fx være sport eller musik. Gennem en interesse kan du måske møde en pige, der kunne blive en rigtig gid veninde.
Du fortæller, at du går i en gruppe for ensomme unge. Har du i den gruppe talt om, at du er træt af at blive ved med at tage initiativ? Jeg kan forestille mig, at der er andre i gruppen, der har det ligesom dig. Det kunne måske være et godt tema at tale om. Det kan være at de andre unge har nogle gode ideer, som du man bruge.
Du fortæller også, at gruppen ikke har åbent så tit. Er der en af pigerne fra gruppen, som du kunne tænke dig at se mere til? Så kan I jo mødes uden for gruppen. Det behøver jo ikke være en, som du kan forestille dig kunne blive en rigtig tæt veninde, men en du kan dele erfaringer med.
Du får lige det her link med, som du måske allerede kender.
Jeg håber, du kan bruge de ideer, jeg har givet dig. Og endnu mere så håber jeg, at du kan bevare din kampgejst. Måske vil www.Headspace.dk være et sted, hvor du kan få rådgivninge og møde andre unge.
Kæmpe knus og kram fra BørneTelefonen