Brev
Ensomhed
Kære børnetelefonen
jeg er 14 år og går i 8.klasse.
Den gruppe jeg altid hænger ud med er pludselig blevet meget negative, dømmende og ikke særlig rare at være sammen med. Det er som om de nyder at bagtale andre, holde folk uden for og være sure over ingen ting. Og det gider jeg ikke at være en del af. Så jeg er hoppet lidt hen i en anden gruppe, hvor der er plads til alle.
Det er bare sådan at de har været en lille gruppe for dem selv i lang tid, og jeg har ikke det samme forhold til dem, som de har til hinanden. Der har altid været grupper i klassen, men man har også altid kunne være sammen på kryds og tværs. Sådan er det ikke længere.
Jeg føler ikke at jeg kan stole 100% på nogen, eller at der nogen der virkelig kan lide mig. Gruppen jeg plejede at være sammen med, er sure på mig over de mindste ting, som fx om jeg må gå ind og ud af en dør. De vil bare være uvenner og det er trættende.
Der er hele tiden drama og jeg kan ikke klare det. Jeg har længe snakket med min mor om, at jeg gerne har ville skifte skole, men jeg ved ikke om det er en god ide. Jeg går som sagt i 8. Klasse og jeg føler det måske er forsent at skifte.
Jeg er aldrig sammen med nogen efter skole, fordi jeg har ingen rigtige venner. Jeg hænger selfølgelig ud med nogen over i skolen, men er det nok? Jeg synes det er en god skole, men nogle gange har jeg bare lyst til en frisk start.
Jeg går til dans sammen med to piger fra min klasse. En fra hver “gruppe”. Og vi plejede at have det sjovt sammen, men hende fra den “onde gruppe” har ændret sig fuldstændigt. Er det en god ide at skifte skole? Og hvordan finder man den rigtige? Please hjælp mig!
Undskyld for det lidt lange brev.
Desparate hilsner fra den ensomme pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på14
Jeg syntes, det er rigtig godt, at du kan mærke, hvor du selv står, og hvad du ikke vil være med til. Derfor er det super flot, at du har søgt væk fra den gruppe, du ikke synes er rar at være i mere. Det er virkelig flot – og noget mange på din alder har svært ved at gøre.
Jeg kan godt forstå, at det må være svært at komme ind i en ny gruppe, som kender hinanden godt. Jeg tænker, at du vil komme til at lære dem bedre at kende og få det samme forhold til dem, som de har til hinanden, når der er gået noget tid.
Du skriver, at du ikke ser nogle efter skole og spørger, om det er nok. Det er forskelligt fra person til person, hvad der er nok. Nogle har det helt fint med kun at se andre i skolen og har ikke behov for mere. Men det lyder som om, at du har et ønske om, at se andre efter skole, er det rigtigt? Måske savner du det? Hvis det er sådan, du har det, tænker jeg, at det ikke er nok for dig.
Kan en mulighed være, at spørge nogle fra den nye gruppe, om de vil være med til noget efter skole? Måske kan du høre dem ad, hvad de laver og være med til det? Eller invitere hele gruppen med hjem – måske til noget film-hygge?
Ved lærerne fra din klasse, hvordan du har det? Og hvordan det er i klassen lige nu. Det er nemlig lærernes opgave at være med til at søge for, at det er rart for alle at komme i skole. Og det lyder som om, der er ved at ske nogle ting i klassen, som er vigtigt, at læreren får stoppet.
Der er sikkert også andre fra gruppen, som oplever, at det er hårdt, at der er drama. Måske ved de ikke, hvad de skal gøre ved det. Har du mod på, at tale med lærerne om det?
På alle skoler er der også det, der hedder en AKT-lærere. Han/hun kan hjælpe med at få sammenholdet og trivslen bedre mellem eleverne. Måske kunne du tale med AKT-læreren på din skole?
Du skriver, at du har talt med din mor om at skifte skole. Men du skriver også, at du synes, det er en god skole, du har lige nu. Derfor tænker jeg, at tanken om skoleskift måske mest handler om, at du er rigtig træt af alt det ”drama”.
Det kan også være en stor ting at skifte skole. Det kan nemlig på forhånd være svært at vide, om man falder godt til i den nye klasse. Jeg ved dog, at man på nogle skoler kan få lov til at være der en uges tid, inden man bestemmer sig for at skifte.  Det kan du have i tankerne, hvis du ikke oplever, at det ikke bliver bedre i din klasse.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen