Brev
Ensom på en måde
Kære børnetelefon
sommetider føler jeg mig ensom i skolen
altså jeg har venner men jeg har tit den følelse
Fx idag der blev alle inviteret af pigerne eller næsten
det var kun mig og to af mine veninder der ik blev inviteret
og i den retning syntes jeg bare at man føltes lille for i vores klasse bliver man nærmest delt op i populære og halv nørdede
mig og min veninde vi er ik spor nørdede men vi er sådan nogle typer der griner af alting og bare er fjollede og hvis man ik opfører sig ligesom dem så kan man ik være med
og jeg har det også rigtigt svært ved specielt matematik og andre fag
så der føler man sig også ret ensom
Kh s.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære s. på 12 år
Når størstedelen af en pigegruppe skal lave noget sammen, og kun ganske få ikke er inviteret med, så kommer man nemt til at føle sig overflødig.
Det får mig til at tænke, at det må være noget i jeres klasse, som ikke er helt godt. Selvom noget af det måske foregår i fritiden, så er det stadig klassen, der ikke fungerer. Det betyder, at din klasselærer kan hjælpe dig/jer med at få det til at fungere bedre.
Når I ikke er ældre end 12 år, så er det simpelthen for tidligt at klassen spiltter sig så meget op i grupper, når man skal lave noget sammen. Jeg vil foreslå dig, at du og dine to veninder taler med jeres klasselærer om det. Hvis det er svært lige at få sagt, kan du måske skrive til læreren på intra. Så kunne I måske holde et pigemøde, hvor I får talt om alle de her ting og hvordan I ønsker det skal være.
Det behøver dog ikke at være sådan, at man skal sidde i rundkreds og fortælle, hvad man føler, hvis I synes, at det er pinligt eller ikke er det, der skal til. Et pigemøde kan foregå på mange måder, og det er altsammen noget, jeres klasselærer kan sætte i gang.
I kan også få hjælp af skolens AKT-lærer, som kan arbejde sammen med jer, så jeres relationer i klassen bliver bedre. Det kan fx gøres via forskellige sociale øvelser, hvor samarbejde og sammenrystning er i fokus.
Sidst men ikke mindst kan forældrene inddrages.
Måske er der i forvejen nogle forældre i klassen, der har dannet en trivselsgruppe, der står for at lave sociale og hyggelige ting for klassen i fritiden. Forældregruppe kan være med til at ryste jer bedre sammen, så i trives bedre i klassen. Det kan jeres klasselærer tale med forældregruppen om.
Hvis I ikke har en forældregruppe som hjælper til med trivslen i klassen, så kan jeres klasselærer foreslå det til forældremødet eller jeres forældre foreslå det på mødet eller ringe og snakke med klasselæreren om det. Det kan I lige spørge jeres klasselærer om.
Jeg vil lige nævne madgrupper som en idé. Det vil sige, at klassen deles op i mindre grupper, der i løbet af et år kommer hjem og spiser hos hinanden.
I nogle klasser, som jeg kender til, har børnene været med til at lave maden, mens det andre steder har været forældrene, der har lavet maden, mens børnene har hygget sig med hinanden. Det har virket godt og hyggeligt i de klasser jeg kender til. Måske har din klasse mod på at prøve det, så der bliver plads til at være sammen uanset, om man synes noget om sig selv eller andre i klassen?
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine idéer, så du enten selv eller sammen dine to veninder kan få gjort jeres klasselærer opmærksom på, at der er et problem, I har behov for at få løst.
Og hvad matematik angår, så må du lige få talt med din matematiklærer, så han/hun ved, at du har det dårligt med ikke at føle dig særlig god til det. Du kan få hjælp til det, så du får mulighed for at få det godt med matematik. Det kan være andre måder, forklaringer eller metoder, du har brug for fra din lærer?
Held og lykke
BørneTelefonen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.