Ensom…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at få nye venner. Det er der mange børn, som skriver til BørneTelefonen om.

Hvor er det dejligt, at du har fundet en sport, som du elsker at dyrke!

At have travlt med sin sport kan for mange betyde, at de ikke kan være lige så meget med til fester og den slags med deres klassekammerater. Det har jeg talt med flere børn og unge om, og de er ofte ligesom du kede af, at de nogle gange føler sig lidt udenfor.

Jeg tænker, at det selvfølgelig er en stor ting at skulle skifte sportsklub og skulle lære helt nye mennesker at kende. Når man lærer nye mennesker at kende, så kan man opleve, at man bliver meget fokuseret på at vise sine gode sider frem og bange for at sige noget forkert. Det kan være udmattende, og man kan derfor i en periode føle sig mere følsom og træt end ellers.

Efterhånden som du lærer de nye børn og voksne at kende, så skulle det gerne blive bedre.

Den oplevelse, du har haft med at det var svært at trække vejret, lyder ubehagelig, men det er ikke unormalt at opleve, når man føler sig meget presset. Jeg tænker på, om du mon har fortalt nogen, du kender godt om den oplevelse? Fx en veninde, dine forældre eller måske en træner eller lærer? For nogen kan det være en lettelse at få fortalt om det til nogen. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive dit brev.

Alle mennesker har brug for at føle sig som del af en gruppe fx en klasse eller en sportsklub. Det er så vigtigt for os, fordi menneskers overlevelse har været afhængig af sammenhold og samarbejde. Derfor bliver vi ramt af stærke følelser, når vi ikke føler os som en del af gruppen. Det er en følelse, som skal advare os og fortælle os, at der er noget vi skal rette op på. For nogen bliver den følelse meget voldsom og kan også føles lidt skræmmende. Men den er naturlig.

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af, at du ikke bliver inviteret med til fester af dem i din klasse. Det får mig til at tænke over, om de mon ved, at du gerne vil med? Hvis de er vant til, at du skal til din sport, så er de måske holdt op med at invitere dig af den grund? Kunne du mon have mod på at sige til dem, at det gør dig ked af det ikke at blive inviteret?

Du skriver, at du har to venner, som du taler ok godt med. Kunne du mon tale med dem om, hvordan du har det? Mange kender til den følelse, du beskriver med at være bange for at sige noget forkert og at stresse over, hvis nogen ikke lige svarer, når man skriver sammen. Hvis du fortalte dine venner om det, så kunne det være, at de også har prøvet at have det sådan.

Du spørger, hvordan du kan få venner. Til det vil jeg svare, at det kan være en god ide, at spørge nysgerrigt ind til, hvad andre godt kan lide at lave. De fleste kan godt lide at fortælle om sig selv, så det kan være en god start at stille nogen et spørgsmål fx “Hvad kan du godt lide at lave efter skole?” eller “Har du set nogen gode film for nylig?” Den slags spørgsmål er for de fleste nemme at svare på og kan sætte en samtale i gang.

Generelt er det godt, hvis man kan prøve at vise andre, at man er åben. Fx sende et smil, få øjenkontakt og lytte til, hvad andre fortæller. Når du skriver, at du for det meste tier stille, så tænker jeg, at det ikke behøver at være noget problem i forhold til andre. Så længe du lytter. Man kan vise, at man lytter ved at give et lille nik, sige “Mmm” og “ja” eller “nej” efter, hvad der passer ind. Fremfor slet ikke at sige noget.

Jeg kommer til at tænke på, hvordan du mon har det med dine lærere? Kunne der være en af dem, som du kunne prøve at tale med? De har et særligt ansvar for, at alle børn har det godt, når de er i skole. Så de skal faktisk lytte til dig og prøve at hjælpe dig. Hvis det er svært at sige det, så kunne du prøve at vise en lærer dit brev?

Jeg tænker også, at hvis en af de venner du har, går i din klasse, så kunne du få støtte af ham eller hende til at tale med de andre.

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig lidt videre. Hvis ikke, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Du kan både ringe, chatte og sms’e med os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.