Kære dig på 14 år
Jeg vil gerne starte med at sige, hvor er det godt, at du skriver. Jeg kan mærke, at det med klassekammerater fylder meget for dig.
Det er aldrig sjovt, når man ikke føler, at man har nogen at snakke og have det sjovt med. Jeg har talt med rigtig mange børn, som også har følt sig alene og bekymrede for, om de andre kunne lide dem.
Når vi har det sådan, kan vi hurtigt komme til at tro, at der er noget galt med os. Vi kommer måske til at tro på det, klassekammeraterne siger, og det bliver endnu sværere for os at snakke med andre.
Lidt som du beskriver; du får følelsen af, at de ikke gider snakke med dig, fordi du er stille.
Men sådan tror jeg ikke, at det er. Det lyder som om, at din gamle klasse slet ikke har været en god klasse. Når nogen bliver holdt udenfor i en klasse, så er det tit et tegn på, at der er noget galt med fællesskabet.
Det er altid lærernes ansvar at gøre noget ved det. For vi mennesker er nemlig alle forskellige. Nogle af os er udadvendte, og andre er mere indadvendte og stille. Begge dele er lige okay. Men alle børn og unge har ret til at have det godt i skolen. Det er de voksnes opgave.
Derfor tænker jeg også på, om du har mod på at snakke med din nye lærer? Mange lærere er gode til at hjælpe børn – og det er altid nemmere at hjælpe, når man siger det højt; både i forhold til hvordan du har det i klassen med de andre. Men også i forhold til hvordan du har det med at skulle læse højt.
Jeg ved ikke, om du har talt med dine forældre? Hvis ikke kunne du måske have lyst til at skrive et brev til dem. Det kan bare være helt kort. Her kan der fx stå: “Mor og far, kunne vi snakke med min lærer en dag? Jeg vil gerne have det bedre i klassen og snakke mere med de andre.”
Så ved dine forældre, hvordan du har det. Og så kan din lærer sørge for at lave sociale ting for klassen, lave gode sidemakkere og bordgrupper og prøve at hjælpe dig med at komme godt ind i klassen. Hvad tænker du mon om det?
Vi kan altid øve os på de ting, vi ønsker at blive bedre til. Ligesom du har et ønske om at turde snakke med dem i din klasse. Fx kan en øvelse være hver dag i en periode at skrive ned i en bog eller på din telefon, alt det du føler, du er god til og lykkes med.
Det kan være, du fik rakt hånden op en gang i timen i dag, fik taget mod til at sige hej til en fra klassen, satte dig over og spiste frokost med en ny, tog med på en tur, selvom det var svært eller spurgte en fra klassen, hvad de lavede i fritiden. Du bestemmer helt selv hvad du skriver, men hav fokus på, når du gør noget sejt og prøv at få øje på alle dine styrker.
Til sidst vil jeg spørge, om du går til noget i din fritid? Når det er lidt svært i klassen, kan det være rigtig rart at have et frirum udenfor skolen. Det kan være, du kan lide at spille badminton, spille skuespil, lave musik eller noget helt andet.
Når man går til noget, man synes er spændende, så møder man også tit søde mennesker. Det er tit nemmere at øve sig i at snakke med andre, når man snakker om noget, der interesserer begge personer. Det kan endda ende med, at man får gode venner, når man finder en hobby, der er sjov.
Jeg håber, mit svar kunne være en hjælp for dig og har givet dig nogle idéer, du har fået lyst til at afprøve. Alt det bedste til dig…
Kærlig hilsen BørneTelefonen