Brev
Ensom…
Hej BB! Jeg har et stort problem. Sidste sommer flyttede jeg til Sverige, fordi min mor ville det, og jeg ville få nye venner og vaere med åben (Som jeg ikke helt var i Danmark). Nå men, vi flyttede så, og jeg skulle starte i en ny skole, og alt det der. Da jeg lige var startet havde jeg lidt svaert med at fatte hvad de andre sagde, og folk kunne heller ikke forstå hvad jeg sagde. Sådan havde jeg det et par uger.
Jeg forsoegte at tale med nogen fra klassen, og vaere åben, men når jeg talte til dem, så snakkede de bare videre med hinanden, de ignorerede mig, og kiggede på en maerkelig måde. Det foerte til, at jeg blev stille igen, ligesom jeg var i Danmark. En dag, da jeg havde gået i skole et stykke tid, kom der en pige hen til mig fra en anden klasse, som jeg går på tysk hold med og vi blev hurtigt venner. Pigen jeg blev venner med er selv meget rolig, og visse folk fra skolen hader hende bare! Men hun var en rigtig god ven for mig.
Der var mange fra 9 klasse, som kommenterede hvordan jeg så ud. Foreksempel råbte de “Laekker roev” eller “Sexyt hår”. Jeg er selv speciel, da jeg har mit lange hår, og synes selv ikke at jeg er grim, i forhold til at folk ikke taler med mig? Jeg fik hurtigt en kaereste og en masse andre venner, i alt seks venner. Nu da jeg slog op med kaeresten forandres alt. Jeg var kun sammen med 3! Folk er maerkelige, og jeg foeler at alle på skolen kigger på mig, og taler om mig. Jeg ved ikke hvorfor? Fordi at jeg er ensom, eller fordi at jeg er soed, eller laekker? Det undrer jeg altid om…
Nåmen ellers så har jeg kun 3 venner, og nogengange så er jeg åben og nogengange går jeg bare rundt med dem, uden at snakke, fordi at jeg ikke ved hvad jeg skal sige på “Svensk”. Jeg har laert mig svensk nu, men alligevel bliver jeg ignoreret af pigerne og drengene. Et exempel. Vi havde hjemkundskab, og jeg skulle lave mad med min eks. og en anden dreng, men det måtte vi ikke, så skulle en af os vaere med en anden pige. Min eks. sagde at han ville vaere med drengen, og pigen som skulle have en makker, ville også vaere med ham. Foelte mig ensom og som en idiot.
Jeg ved ikke hvorfor folk er sådan overfor mig? Hvad fejler jeg? Synes ikke at jeg ser grim ud, og irritere folk, jeg er bare en almindelig rolig pige, som altid er glad, og vil snakke med alle, men for kun ét svar, og derfter går personen med en anden person? Hvad skal jeg goere? Jeg er ensom, og jeg har det meget kedeligt i skolen. Jeg vil vide hvad folk tror om mig? Er det fejl på mig, eller andre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har haften blandet start i et nyt land. Jeg tænker, at du oplever dét, som de mange oplever, når de kommer til et fremmed land - nemlig ensomhed.Det kan være rigtigt svært at komme til et land,hvor man ikke taler eller forstår sproget. Derfor så synes jeg, at det ersuper flot, at du så hurtigt er begyndt at bruge sproget - det er nemligvigtigt i forhold til at skulle danne venskaber.Det lyder som om, at du på nuværende tidspunktallerede har fået etableret et par venskaber - du har endda haft en kæreste. Nu ved jeg ikke, hvad du tænker, når du siger, atde andre taler om dig og er mærkelige - men hænger det mon sammen med, at duføler dig alene? Og hvorfor tror du, at de taler om dig.. Har du hørt rygter omdette?Det er svært for mig at vide, hvad de andre tænkerom dig... Men du kunne måske spørge, hvis du har mod på det? Nu ved jeg ikke om du har talt med din mor om,hvordan du har det? Hvis ikke kunne det måske være en idé? Hun vil måske kunnevære med til at støtte dig i det, der er svært. Derudover tænker jeg, at detmåske kunne være en idé at tale med én af dine lærere omkring det? Det ernemlig dine lærere der skal sørge for, at du trives på din skole... Og faktisk har der i Sverige, så vidt jeg ved, i mange år været stor fokus på at undgå mobning og på, at der skal være plads til alle i fællesskabet. Derfor gætter jeg på, at skolen, vil tage det rigtig alvorligt, hvis de finder ud af, at du trives dårligt. I dit blev nævner du ikke noget om din fritid. Hvadmon du får tiden til at gå med efter skole? Ser du nogle af vennerne fra skolenher? Ellers er det måske en overvejelse at gå til en fritidsaktivitet? Det kanvære en sport eller anden du interesserer dig for.. Her er der nemlig rigmulighed for at møde nye mennesker og dermed mulighed for at skabe nyevenskaber..Hvis du stadig føler dig helt på bar bund, så hardu mulighed for at vende situationen yderligere med en rådgiver påBørneTelefonen på 116 111 - Hvis du ringer fra Sverige, skal du være opmærksom på, at du får fat i BRIS's børnetelefon. Evt. kan du spørge dem om de vil læse dit brev og vores svar på nettet, som en start på samtalen..? Derudover er der også BørneChatten, som du finder her >> - måske ville det være rart for dig, med lidt mere direkte sparring..?Varme tanker fra BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.