Brev
3.g gymnasiet
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Kære Brevkasse
Jeg går i 3.g på gymnasiet, så der er et halvt år tilbage til jeg bliver student.
Men jeg har følt meget ensom det sidste års tid, i gymnasiet. Jeg føler mig ikke tilpas i den klasse jeg er i. Det virker meget som om de andre fra klassen ikke kan lide mig.
Jeg ved ikke hvad jeg har gjort, for i 1.g havde jeg det virkelig godt i klassen. Jeg går med tanken om at måske skulle skifte gymnasium, men det er også på en måde kun et halvt år tilbage, men tror bare det bliver et langt halvt år, i den klasse jeg er i lige nu, når jeg føler som jeg gør.
Jeg ved ikke om jeg bare skal holde ud det sidste halve år også bare glemme alle de andre. Tænker også det ville være svært at komme ind i en ny klasse der har været sammen i 2,5 år, også kun være der i er halvt år.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gør. Håber I kan hjælpe mig med det eller komme med nogle gode råd om det.
Hilsen mig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Hvor er det godt, at du gør noget for at få det godt igen. Dit brev til os er en handling i den retning.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig ubehageligt ikke at føle sig som en del af klassen længere. Og jeg kan høre, at du måske også trækker dig fra fællesskabet. Det kan jeg godt forstå – det kan være svært at byde ind, når man ikke rigtig føler sig velkommen.
Jeg vil derfor ønske for dig, at der kunne ske to ting i din klasse.
Det ene var, at klassen blev bedre til at være sammen. At den blev mere inkluderende. Skal det ske, kræver det nok hjælp udefra. Mønstre skal ændres og nye forståelser af hinanden skal opstå – og det kræver, at I arbejder sammen på nye måder støttet af lærerne. Jeg vil derfor opfordre dig til at tale med en af dine lærere eller med UU-vejlederen om, hvordan du har det i klassen, Du er helt sikkert ikke den eneste, der mistrives, når miljøet ikke er inkluderende.
Det andet jeg vil ønske er, at du får det bedste ud af det næste halve år i dén klasse, du går i. Jeg tror, at det vil være for meget for dig at skifte klasse nu, når der ikke er længere tid tilbage. Som du selv skriver, så kan det også være svært på kort tid, at komme ind i en ny klasse, der har kendt hinanden længe. Samtidig kan man godt opleve, at ens generelle måde at opfatte tingene på, kan flytte med til en nye klasse i den første tid. Du risikerer derfor at føle dig sårbar dér også – også selv om der ikke nødvendigvis er nogen grund til det.
Jeg foreslår derfor, at du bruger energi på at genvinde din gamle gode plads i forhold til dine kammerater. Det er muligvis ikke helt den samme gode plads men måske en plads, som også er god – bare på nogle andre betingelser, fordi I alle er blevet ældre, og der er sket ting i klassen.
Du kan måske starte med at se nogle af kammeraterne i øjnene. Hilse på dem. Måske smile til nogle af dem. Det kan godt være, at du i første omgang ikke får den respons, du gerne vil have.
Mennesker omkring os skal have tid til at vænne sig til, hvis vi ændrer bare det mindste på os selv. De vil nogle gange være tilbøjelige til at fastholde os i den rolle, som de er vant til at se os i. Dér må du være tålmodig.
Du kan også overveje at smalltalke med nogle af de piger, du tidligere havde det godt med. Du kan spørge om ufarlige ting, så som om de har haft en god weekend eller du kan smalltalke om nogle ting, som er fælles for jer i klasse, for eksempel.
Jeg forstår virkelig godt, hvis du tænker, at det er en stor mundfuld for dig. Og det kan også være, at kulturen i klassen er blevet så dårlig, at du slet ikke ser det som en mulighed. Men, overvej om du har mod til at række ud efter de andre. Du kan på den måde opleve, at du også selv kan ændre din situation. Jeg håber, du vil blive taget godt imod.
Jeg foreslår også, at du styrker dit sociale liv og dit fritidsliv ved at undersøge, om der er nogle ting på gymnasiet, som går på tværs af klasserne, som kunne være noget for dig. Det kan være interessegrupper eller andre grupper, som man kan melde sig ind uafhængig af klassen, man går i.
Jeg vil gerne give dig en positiv tro på dig selv. Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig i hvert fald en masse og held og lykke med at få det godt igen. Og ring endelig til os på 116111, hvis du får brug for at tale mere med os.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.