“Problem” på efterskole

(stednavne er fjernet af hensyn til barnets anonymitet, red.)

Hej BørneTelefonen.

Jeg er en dreng på 15, som netop er startet på efterskole. Men jeg har et problem. Jeg har sådan set massere af venner, da jeg er en meget social person, men jeg føler bare ikke at efterskolen er noget for mig som person. Jeg savner allerede min normale hverdag, og jeg savner at kunne ses med sine venner efter skole, eller tage en slapper alene oppe på sit værelse.

Jeg overvejer meget at droppe ud, men mine forældre har sparet sammen til turen her i lang tid, og jeg frygter at de inderst inde bliver skuffet, selvom de taler til mig med medlidenhed i telefonen.

En anden ting jeg er bange for, er hvad jeg skal når/hvis jeg dropper ud. Altså hvordan finder men en skole der passer til ens behov, og ikke bare bliver værre end her?

På forhånd tak for hjælpen 🙂

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig!

Tak for dit brev. Et år på efterskole kan være en fantastisk periode med nye venner, sjove oplevelser og masser af udfordringer. Men samtidig er det også et stort skift i hverdagen. Nye venner, nye regler og mindre privatliv. Det kan virke ret massivt i starten.

Alle forandringer tager det tid at vænne sig til. Og selvom efterskolen til at starte med kan virke så anderledes, at man ikke synes, det er noget for en, kan det stadig med tiden ændre sig til at blive en fantastisk periode.

Men samtidig med det skal du også lytte til dig selv. Hvis du ikke trives, er det vigtigt, at du handler på det. Har du fået en kontaktperson på efterskolen? Måske kunne du snakke med ham/hende om, at du ikke trives? Og måske kunne der tages særlige hensyn, så du også kan trives på skolen? Det kræver selvfølgelig at du fortæller din kontaktperson, hvad det er med efterskolen, du har det svært med.Det lyder i hvert fald til at du har brug for at kunne trække dig og få ro for dig selv. Det håber jeg , at der er mulighed for. Måske er der andre af de unge, der har det på samme måde?

Hvis det ikke hjælper, kan du gå videre med overvejelserne om at droppe ud. Måske kunne du så starte med at spørge dine forældre, om hvordan de ville have det med, at du droppede ud? Og måske kunne du allerede nu fortælle dine forældre, at du har det lidt svært – for at forberede dem lidt?

Hvis du sammen med dine forældre finder ud af, at det er bedst at droppe ud, skal du selvfølgelig finde ud af, hvad du så skal. Og det kan være meget forskelligt, alt efter hvad dine ønsker og drømme er. Hvis du ønsker at komme på en anden efterskole, er der måske andre, der har ledige pladser. På siden https://www.efterskole.dk/ kan du og dine forældre læse om og søge efter ledige pladser på andre efterskoler. Ellers kan det være en almindelig folkeskole med 9. eller 10. klasse, ungdomsuddannelse, udlandsophold eller måske noget helt fjerde som du og dine forældre finder ud af. Det kan også være en snak med Ungdoms Uddannelses vejlederen fra din skole?

Jeg håber, at du får det bedre på efterskolen eller at du får fundet noget andet, der mere er dig. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job