Få nye venner

Jeg er startet på efterskole i 9 klasse

Jeg er rigtig glad for det, men Jeg prøver virkelig at være åben.

Men jeg bliver slet ikke inviteret til noget af det der sker i weekenden fx var der en masse piger og drenge der tog i sommerhus her i efterårsferien.

Jeg spurgte dem hvad de skulle, også svarede de at de skulle i sommerhus, de spurgte så mig hvad jeg skulle og jeg sagde at jeg ikke rigtig skulen noget, også sagde de bare okay.

Der blev også holdt en fest hvor nogle af mine venner faktisk skulle med, den blev holdt i København for kun folk der gik på efterskolen og de ved alle sammen godt at jeg også bor i København. Jeg synes det er virkelig nederen at jeg slet ikke bliver inviteret med.

Har i nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære efterskoleelev på 15 år

Det viser stort mod ved at skrive til os på Brevkassen og fortælle, at du er glad for efterskolen, men det er svært ikke at blive inviteret til noget i efterårsferien eller på andre tidspunkter.

Jeg kan godt forstå, at det føles lidt hårdt. Jeg tror faktisk,  at alle mennesker kender til at føle sig ‘forkert’. Man kan komme til at skamme sig over, at man ikke bliver inviteret. Den slags følelser dukker nemt op.

For det er helt almindeligt at opleve, man ikke lige er inde i varmen, og der er bestemt grund til at gøre noget ved det og skrive til os. Du gør det helt rigtige ved at skrive herind og spørge, hvordan du får nye venner.

Du fortæller, du er åben og spørger, hvad dine nye kammerater på efterskolen skal lave i deres ferie og i deres fritid. Det  fortæller, at du er et meget handlekraftig og selvsikker ung pige, som godt ved, hvad du har lyst til. Bliv ved det, da det er virkelig stærkt gået.

Det kan tage tid at få nye venner, men du er godt på vej. Du svarer også ærligt på kammeraternes spørgsmål om, hvad du har af planer i efterårsferien. Det er en modig og troværdig handling at fortælle, du ikke rigtig skal lave noget i uge 42.

Det er ikke alle unge mennesker, der turde være så ærlig som dig. Der kan være mange årsager til, de ikke inviterer dig med, måske er de ikke så modige som dig? Eller måske forventede de, du spurgte dem mere direkte, om du måtte komme med til festen? Hvad tænker du om det?

Jeg vil foreslå, at du fortsætter med at være modig og åben, men næste gang kan du måske spørge direkte: ” Må jeg tage med til festen”? Hvordan det mon ville være for dig?

Hvis du oplever, at dette er for svært, kan du også tage kontakt til de voksne på efterskolen. Måske har du en sød lærer eller en kontaktperson på efterskolen, som du synes er god at tale med. Du kan spørge din voksen, om han eller hun vil støtte dig i at lære dine efterskolevenner endnu bedre at kende, også når I er udenfor efterskolen. Kan det mon være en mulighed? Måske kan du også tage initiativ til at ses udenfor skolen og prøve at invitere nogle af dine nye venner med? Kan det være en mulighed?

Hvis du synes, det er svært at sige højt, kan du også overveje at vise en sød voksen eller måske en ven/veninde fra efterskolen  dit brev og mit svar? Så kan det være grundlag for en samtale om, hvordan du inviteres mere med og føler, du kommer helt ind i varmen.

Det tager tid at skabe nye relationer og få nye venner, og det lyder som om, du er godt på vej.  Jeg ønsker dig held og lykke med at få gang i dit sociale liv udenfor efterskolen og skriv, sms eller ring til os på BørneTelefonen, hvis du har brug for os. Vi er her for at hjælpe dig. Held og lykke med dit efterskoleår og skabelsen af nye og gode venskaber.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job