Depression, forvirring og skyldfølelse

Hej,

Jeg er en pige på 16 år og går lige nu på efterskole.
Siden jeg skiftede skole i 6. Klasse har jeg kæmpet med depression og selvmordstanker, men det er først her efter sommerferien at jeg endelig har fået taget mig sammen og fået det sagt til mine forældre (takket være børnetelefonen).

Jeg nåede dog at gå 3 uger på gymnasiet. Jeg følte mig både stresset og som om jeg ikke passede ind og det forværrede min tilstand drastisk (hvilket så ledte til at jeg endelig fik fortalt mine forældre hvordan jeg havde det).

Vi snakkede så om hvad vi så skulle gøre og mulighederne var følgende:
-Blive på gymnasiet og få professionel hjælp hos en psykolog
-Tage på efterskole

Mulighed nummer 2 var de ikke så meget for, for det er jo pissedyrt, men vi havde nogle penge i overskud fra en ferie, som blev aflyst i sidste øjeblik

Efter meget overtalelse endte jeg så på efterskole. Men nu står jeg lidt i et dilemma

Jeg kan mærke at de grimme følelser stadig er der, selvom det er blevet bedre, men jeg tror de nok vil komme tilbage, så snart efterskole slutter (de kommer tilbage på fuld tryk i ferierne)

Jeg ved ikke om det ville have været bedre at blive på gymnasiet og få professionel hjælp.
Jeg har mega skyldfølelse over at jeg tvivler så meget over den beslutning jeg har taget og jeg ved faktisk heller om den efterskole jeg har valgt er den helt rigtige (jeg er dog glad for de venner jeg har fået).

Jeg nåede kun at kigge på en og den ligger midt inde i byen. Jeg ved ikke om jeg ville have haft derbedre på en der lå på ude på landet, for det er som om jeg ikke helt kan slippe mig gamle liv, når det er så tæt på.

Desuden kan jeg ikke lade være med at tænker over hvad der ville have sket hvis jeg var blevet på gymnasiet. Jeg kunne nemlig se frem til en pissegod klasse.

Jeg går bare rundt med en grim fornemmelse i maven over at jeg føler jeg har spildt alle deres penge, hvis jeg ikke får det bedre (hvilket jeg tvivler på jeg gør) og jeg føler ikke jeg kan tillade mig at spørge om at komme til psykolog. Det koster jo også penge.
Håber i kan hjælpe.

Hilsen pigen der er i tvivl om alt

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg synes ikke, at det lyder som om, at du har truffet den forkerte beslutning.
Du skriver blandt andet, at de grimme tanker dukker op i ferien og ikke på efterskolen. Det må betyde, at du i et vist omfang føler dig tryg og godt tilpas, når du er på efterskolen. Du skriver også, at du er glad for de venner, du har fået.

Dem er du adskilt fra, når du er hjemme på ferie.
Det kan føles meget stille og ensomt at komme hjem, når man er vant til at være en del af en større “familie” på efterskolen.
Det er i stilheden, at tankerne kan få frit spil, og så kan det være svært at styre dem.

Jeg synes ikke, at du skal tænke over, hvordan du måske har det, når efterskoleforløbet er slut. Der er jo lang tid til, og der kommer til at ske så meget med dig resten af dette skoleår, at alle dine nuværende tanker og følelser har rykket sig, når året er omme.

Hvis du stadig har tendens til at få de grimme tanker, når året er omme, så skal du selvfølgelig have hjælp.
Det ene udelukker nemlig ikke det andet – enten efterskole eller gymnasiet/psykologhjælp, selvom det egentlig var det, I aftalte.
Det ene kommer måske bare før det andet.

Hvis du har det skidt, så skal du selvfølgelig have hjælp. Og det skal du ikke have dårlig samvittighed over.
Du kan jo ikke selv gøre for, at du har det skidt. Det er ikke en situation, hvor du opfører dig urimeligt og beder om en masse unødvendigt – fx et par dyre sko. Forstår du, hvad jeg mener?

Du skriver, at du har det bedre nu end før. Det er rigtig godt at høre. Men af og til har du det stadig svært, og det er slet ikke mærkeligt.

Du har gået i en tilstand af at have det svært siden 6. klasse. Det er rigtig lang tid.
Når man kommer i bedring efter en svær tid, så er det ikke sådan, at det bare bliver godt fra den ene dag til den anden.
Det tager tid at ryste fortiden af sig. Men det kommer stille og roligt – og måske med nogle midlertidige tilbagefald. Det er ganske almindeligt.

Selvom det ikke er på efterskolen, at du har det skidt, så kan du overveje at tale med din kontaktlærer om det – eller en anden voksen på skolen. Måske kunne du få nogle af dine venner til at hjælpe dig med at få taget hul på snakken?

Du kunne fortælle, hvordan du har haft det de sidste år i folkeskolen, og at du er bange for, at det kommer tilbage, når du har ferie, og når året er omme. På den måde kunne I måske sammen forberede dig på, hvad du kan gøre, når du får det svært, når du er hjemme på ferie.

Jeg tænker også, at det vil være en god idé at tale med dine forældre om det, så de ved, at du kan få de tanker, når du er derhjemme.
På den måde kan alle de nære voksne i dit liv hjælpe dig med at finde ro og tryghed, når de grimme tanker melder sig. Hvad tænker du om det?

En efterskole er ikke en mirakelkur, men det er ofte det helt rigtige at gøre, når man er kørt fast, så man kan få rystet posen, hvis du forstår.
Og det lyder som om, at du er på vej i den rigtige retning, selvom du af og til tvivler.

Kunne det tænkes, at din tvivl skyldes, at du tænker lidt for meget på, at du ikke vil skuffe dine forældre i forhold til det økonomiske i at gå på efterskole?
Kunne det tænkes, at du tænker lidt for meget på, hvad der sker ude i fremtiden?

Mit råd er, at du prøver at nyde alt det gode, du har i nuet, og når du kan mærke, at tankerne presser sig på, så taler du med nogen om det.
Jeg tænker, at det ville være godt for dig at få talt med nogen, så du kan få tankerne ud af hovedet, hvor de forstyrrer dig og vokser sig store. Giver det mening?

Til slut vil jeg lige nævne: Du kan google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune kan hjælpe dig med psykologhjælp eller andre former for støtte. Det kan være, at du på et tidspunkt vil have gavn af dette. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Har du brug for at tale mere, så må du endeligt også ringe til os på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job