Brev
Angst og fælles toiletter
Jeg er en 15 årig dreng som lige er startet på efterskole. Jeg er (selvom man måske ikke så tydeligt kan se det) en meget genert og akavet type, så jeg vidste det ville være en stor udfordring med det sociale.
Det har det bestemt også været de første 3 dage men det er sådan set ikke det der er problemet. Problemet er at jeg ikke føler mig komfortabel ved at bruge toiletterne på skolen (4 personer deler 1 badeværelse) .
Jeg har brugt min gruppes toilettet og tisset et par gange (langt færre end normalt dog) og overhovedet ikke lavet nr 2 i de 3 dage, hvor jeg har været her. Det tror jeg sjovt nok ikke er super sundt så derfor skriver jeg herind.
Det er ikke toilettet der er problemet. Jeg er bare super super angst over folk kan høre eller lugte det. Det mærkelige er også bare at jeg føler ikke jeg skal på toilettet næsten. Altså jo, nogle gange skal jeg, men hvis jeg undertrykker det længe nok så forsvinder det. Og det er det jeg kommer til fordi det gør mig angst.
Hvad skal jeg gøre? Jeg kan regne ud det ikke er godt at holde sig i 3 dage men hvad kan der ske? Kan det være pga angst og stress over alt det svære sociale i starten og at det så går væk af sig selv? Hvis ikke det gør, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg kan ikke få mig selv til at snakke med nogen om det, og der er absolut no chance jeg kan få mit eget toilet på skolen. Please hjælp
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
For rigtig mange mennesker er det en meget privat ting at gå på toilettet – specielt hvis det er nummer 2. Faktisk er der mange andre, der skriver til os med samme problem. Derfor ved jeg også, at det kan fylde rigtig meget.
Men du har helt ret i, at det ikke er sundt at holde inde. Derfor er det også godt, at du skriver, så jeg kan give dig nogle råd til hvad du kan gøre ved det.
Jeg forestiller mig, at det også kan være en udfordring for de andre 3, du deler badeværelse med. Ved du, hvordan nogle af de andre håndterer den udfordring?
Måske siger de ingenting, men går bare ud og gør det, der skal gøres? På den måde er det noget, der er naturligt, men ikke noget, man snakker om.
Måske siger de højt, at nu skal de ud og lave nummer 2? Det kan godt virke grænseoverskridende at sige det højt. Men fordelen er, at man så ikke behøver bekymre sig om, om der skulle komme lyde imens og om det lugter på badeværelset bagefter.
Måske er der nogen, der efter de kommer ud, siger højt, at der lugter helt vildt derude, og at I andre nok bør vente lidt med at derud? Det kan også virke grænseoverskridende at sige sådan. Men det har også fordelen, at det bliver åbent og naturligt, at vi alle går på toilettet, at man nogle gange laver nummer 2 – og at det godt kan lugte.
Du behøver naturligvis ikke sige eller gøre som de andre. Men hvis man er lidt genert, kan det nogle gange godt være nemmere at bruge nogle af de samme idéer, som andre allerede bruger.
Hvis andre kommer med en frisk kommentar, når de kommer ud fra badeværelset, er der ikke nogen, der vil føle det akavet, at du siger eller gør det samme. Og på den måde kunne i på værelset have samme måde at gøre det på.
Hvis det føles helt umuligt for dig, kan du måske tænke på om der er tidspunkter på dagen, hvor de andre ikke er der. Måske under maden eller lige inden timerne går i gang? Det kunne måske være en mulighed, at du gik på toilettet i disse tidsrum?
Lærerne på efterskolen plejer også at være rigtig gode at snakke med og gode til at hjælpe alle eleverne til at falde godt til. Jeg kunne også forestille mig, at dine lærere vil have hørt om problemet før. Du er som beskrevet ikke den eneste, der kontakter os med dette dilemma.
Derfor tror jeg også, at der kan findes en god løsning sammen med dem, hvis de andre ting ikke dur.
For alle unge er det et stort skridt at starte på efterskole. Det er første gang, man ikke bor hjemme. Man er rigtig meget sammen med de andre på skolen og man lærer virkeligt hinanden grundigt at kende – men også sig selv.
Jeg har snakket med mange andre unge, der har gået på efterskole. Og de har fortalt mig, at et år på efterskole kan betyde meget for ens udvikling. Og det tænker jeg også kan ske for dig.
Når du til sommerferien ser tilbage på dit efterskole-år, tror jeg, du vil se, at du på det år har fået en masse nye venner og er blevet mindre genert. Måske også omkring toiletbesøg. Sådan er der i hvert fald nogen, der har det.
Derfor tror jeg, det var en rigtig god beslutning, at du skulle på efterskole. Jeg håber på, at det bliver en super oplevelse for dig, som du vil tænke tilbage på resten af livet som en periode med en masse gode minder.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og jeg tror og håber, at det med tiden vil blive lettere for jer alle at gå på toilettet. Jeg ønsker dig det skønneste år på efterskolen.
Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen