Brev
Hvorfor er folk så onde omkring autisme?
Hej
Jeg er en 18 årig pige med autisme (blev sent diagnosticeret).
Jeg har gennem erfaring lagt mærke til at, mange folk er virkelig stride mod folk med autisme. Det gør mig rigtig ondt, og jeg føler mig forkert. Jeg er en køn pige får jeg tit af vide, og virker ud ad til normal.
Men på de sociale medier især, laver folk enormt meget sjov med autisme.
Jeg prøver hermed at sætte mig ind i hvorfor?
Jeg fortalte ingengang mine egne søskende om min diagnose, for frygten af hvordan de ville se mig. Kun 1 af alle mine veninder ved det.
Jeg har tit mødt folk som tror autister er misdannet mennesker, eller ser ud som downsyndoms. Det hjælper hellere ikke på et svag selvværd, tværtimod.
Mit spørgsmål er usædvanligt ja. Men hvorfor er det I laver så meget sjov med os autister? Eller hvorfor tror du, at man laver så meget sjov med os?
Ville ønske folk viste hvor ondt det gjorde. Jeg er gået fra at føle mig noglelunde flot og normal, til at føle mig som et misforstået væsen der er uden for menneske verdenen.
Hold ikke tilbage med at være åben overfor hvorfor du måske har været med til at, prikke lidt for meegt til autister. Eller hvorfor du tror samfundet er som det ofte er mod os.
Tak
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 18,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå det gør ondt på dig, når du oplever at folk er stride ved folk med autisme. Ingen mennesker bør føle sig forkerte – så jeg kan godt forstå at det rammer dig. Jeg vil rigtig gerne dele nogle af mine tanker og idéer med dig her.
Fordomme
Du skriver om folk du møder, der tror at autisme er misdannede eller ligesom mennesker med downs. Du ser især også at folk laver sjov med folk med autisme på nettet. Mit bud er, at når folk laver sjov med den slags, kommer det fra en uvidenhed og fra nogle mennesker, der er bange for det, de ikke forstår. Desværre kan det jo være sådan, at nogle laver sjov med dem der er ‘anderledes’ og skiller sig ud.
Det er på ingen måde okay, og jeg kan godt forstå, det gør ondt på dig.
Derfor er min bedste idé at du forsøger at undgå de steder på sociale medier, hvor folk taler dårligt om folk med autisme. Der findes desværre mange steder på sociale medier, hvor folk taler grimt om andre.
Vi kan desværre ikke altid kontrollere, hvad andre foretager sig på sociale medier – selvom man kan få lyst til at lukke dem ned. Så derfor tror jeg det bedste du kan gøre, er at lade være med at lytte til de mennesker ved at læse med, når de skriver fordomsfulde ting – og huske dig selv på at lukke ned, når du ser noget. På den måde giver du dem heller ikke et talerør. Kan du følge mig i den tanke?
Du skriver også om de folk, du møder på din vej, som ikke har forstået, hvad autisme egentlig er. For mig lyder det til, at de mennesker du møder ikke nødvendigvis har dårlige tanker om folk med autisme. Måske ved de faktisk bare ikke bedre? Måske har de aldrig kendt nogen med autisme eller snakket med nogen, der kunne forklare dem, hvad det er?
Du ved helt sikkert bedst selv, hvordan disse snakke har været. Men jeg kommer til at overveje, om det faktisk udspringer af en dårlig intention? Hvis du kan mærke det ikke gør det, kan du jo også overveje, om du har lyst til at hjælpe de mennesker du møder med at forstå, hvad det betyder at have autisme. Kunne det være noget du havde lyst til?
Tale med nogen om det
Frygten for hvad andre tænker om en, kan vokse sig rigtig stor indeni. Det kan overtage alle ens tanker og gøre en rigtig ked af det – og det kan gøre at man kan føle sig misforstået – ligesom når du skriver du føler dig som et misforstået væsen, der er uden for menneskeverdenen.
Når man bliver så bange for, hvordan folk ser én, og får lavere selvværd på grund af dette, har man brug for hjælp fra andre. Når man deler sine tanker og følelser med nogen, kan disse ting nogle gange godt vokse sig mindre. Det at du har skrevet herind, er første skridt på vejen til at snakke med nogen om det. Jeg håber derfor, du kan komme i tanke om en voksen, du kan dele dine tanker og følelser med. Det tror jeg kunne være rigtig rart for dig. Hvad tænker du mon om den idé?
En god voksen kunne være dine forældre, en lærer eller en vens mor. Det er egentlig ikke så vigtigt hvilken voksen du vælger. Det vigtigste er at vælge en voksen, som du kan lide. Det kan også sagtens være en lærer eller pædagog på din skole, en træner, eller en anden voksen i din familie? Kunne det være noget du kunne overveje at gøre?
Et godt fællesskab
Jeg kan se, at du har mange venner. Jeg tænker også det kunne være rigtig rart for dig, at komme med i et fællesskab, med andre unge – måske også for at kunne snakke med nogen, der har oplevet noget af det samme som dig.
Måske kunne det være rart for dig at læse lidt her – for her kan du få ideer og forslag, du måske kan bruge:
https://bornetelefonen.dk/diagnoser/
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111. Du kan også bruge BørneTelefonen til at øve dig på at tale med en voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen