Brev
Corona
Hej, jeg har ikke ligefrem brug for hjælp men jeg har lige fået corona og nu er både min familie og venners jul og nytår ødelagt. Og jeg har det så dårligt med at jeg er grunden til at de ikke kan holde jul med deres bedsteforældre
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige
Jeg kan virkelig godt forstå, at du fik lyst til at skrive ind til BørneTelefonen. Det er nemlig aldrig rart, at føle man er skyld i andre er blevet smittet med corona. Det kan jeg virkelig godt forstå, er svært at være i.
Måske er det rart at vide, at du langt fra er alene. Her på BørneTelefonen snakker vi med andre børn og unge, som er smittet – og som måske er kommet til at smitte andre. Mange fortæller, at de skammer sig over, at de måske er årsagen til at andre er blevet smittet. Selvom det egentlig er svært at sige med sikkerhed, hvem der har smittet hvem. Kan du følge mig?
For tiden er der nemlig flere og flere som bliver smittet med corona. Det skyldes bl.a. at den nye variant af coronaen, som kaldes omicron, er kendt for at sprede sig rigtig hurtigt. Og hurtigere end vi ellers har prøvet.
Det er en virkelig svær tid at bevæge sig rundt i samfundet. Men det betyder jo også, at det faktisk ikke er sikkert, at du er årsagen til at nogle i din familie er blevet smittet. Din familien kunne ligeså godt være blevet smittet af en fremmed i et supermarked, i bussen/toget eller et helt tredje sted?
Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, du ikke bliver vred på dig selv. For det kunne ligeså godt være en fremmed som kunne have smittet nogen fra din familie. Ligesom at det også kunne være en fra din familie som var kommet til at smitte dig. Det er nemlig svært at vide, når smitten spreder sig så hurtigt, som det gør for tiden.
Desuden ønsker vi mennesker jo ikke at gøre hinanden syge. Det har vi også bevist under den første “lockdown” med corona. Langt de fleste blev hjemme, blev vaccineret og lod sig teste ofte, for at passe på sig selv og andre. Lige nu, hvor smitten stiger, ser vi at det samme er ved at ske. Det er en rigtig god ting. Selvom det godt kan føles svært, ikke at kunne se hinanden ligeså meget som man gerne vil.
Du skriver også i dit brev, at du ikke ligefrem har brug for hjælp. Men måske kunne det alligevel være rart for dig, at tale med nogen  om, hvordan du har det? Ingen børn fortjener nemlig at mærke den skyldfølelse, som jeg fornemmer fylder i dig for tiden.
Du beskriver det så fint og præcist, hvordan du har det, når du skriver: “Jeg har lige fået corona og nu er både min familie og venners jul og nytår ødelagt. Og jeg har det så dårligt med at jeg er grunden til at de ikke kan holde jul med deres bedsteforældre”. Alt det, kan du også sig til nogen nær dig. Fx til en fra familien? Hvad tænker du mon om den mulighed?
Hvis det er svært at starte samtalen, så kan du skrive et brev. Det ved jeg har hjulpet andre børn. I brevet kan du skrive, hvordan du har det. Præcis som du har gjort til os. Det kan være en rigtig god måde at starte samtalen. Du må meget gerne bruge BørneTelefonens guide til at skrive et brev her: skriv det.
Du er også velkommen til at vise dem mit svar her og dit brev, hvis det føles lidt lettere.
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at ringe eller skrive ind, hvis du skulle få brug for det. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen