Brev
Var det forkert?
Kære BB
Jeg er en pige på 16 år, jeg har en kæreste på 15 (næsten 16) Og vi har det rigtig godt sammen. For lidt over en måned siden var vi sammen. Mine forældre var ikke hjemme, og vi syntes begge to at vi var klar.
Nu ved jeg ikke om det vi gjorde var forkert. Vi holder jo rigtig meget af hinanden. Men nu er jeg bare bange for at jeg er gravid. Vi brugte et kondom, men det sprang og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har ikke haft min “mins”. Og jeg er faktisk rigtig bange for at jeg kan være gravid.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er bare så i tvivl. Please giv mig et svar. Jeg har brug for det!
Hilsen pigen på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det godt, at du har skrevet herind. Det er ikke rart at gå rundt med de bekymringer.
Det må være dejligt for dig, at både du og din kæreste følte jer klar til at gå i seng med hinanden, og at I kunne tale med hinanden om det inden. Når man har det sådan sammen, så er det ikke forkert at have sex. Det er derimod helt naturligt, at I har lyst til det, når I holder så meget af hinanden.
Ud fra dit brev lyder det som om, at du først er blevet i tvivl om, det var forkert, efter du er blevet bange for, at du er blevet gravid.
Men I var netop så fornuftige, at I beskyttede jer. Derfor tænker jeg ikke, at I har gjort noget forkert. I har bare været så uheldige, at kondomet gik i stykker.
Du fortæller at du ikke har fået din menstruation. Derfor synes jeg, du skal tage op til din læge. Lægen kan undersøge, om du er blevet gravid. Han/hun kan også hjælpe dig, hvis det viser sig, at du er blevet gravid. Du kan finde telefonnummeret på din læge på dit sygesikringsbevis.
Du kan også selv tage en graviditetstest. Den kan du købe i næsten alle supermarkeder. F.eks. Netto, Føtex eller Rema 1000. Det står på pakken, hvordan man bruger den. Men vær opmærksom på, at en graviditetstesten er mest pålidelig, hvis den først bruges nogle dage efter, at din næste menstruation skulle være startet.
Hvis du selv tager en test, og det viser sig, at du er gravid, skal du kontakte din læge hurtigst muligt.
Jeg tænker, at det måske vil være godt, hvis du fortæller om din frygt til en voksen, som du er tryg ved. Det kan f.eks. være din mor, en moster, en bedsteforældre eller måske en helt anden. Hvis det er svært at sige, kan du prøve at skrive det i et brev eller vise den voksne dit brev og mit svar.
Det kan også være, at den voksen, som du fortæller det til, kan tage med dig til lægen. Det kan være godt at have en med, når man skal finde ud af om man er gravid.
Jeg håber alt det bedste for dig.
Mange tanker og hilsner fra Børnetelefonen