Brev
Ubehagelig nytårsaften
Så det var nytårsaften og det blev holdt hos min fars ven. Vennen havde sin søn hjemme bare til nytårsaften, da sønnen bor i et andet land.
Sønnen er 18 år gammel. Vi kom derhen og selskabet var: min far, hans kone, min fars venner og som sagt en af hans venners søn.
Sønnen, kalder jeg bare Tom da det er lettere, og jeg ønsker selvfølgelig ikke at nævne hans rigtige navn.
Så Tom og jeg sidder ved siden af hinanden til aftensmaden og han begynder at snakke med mig totalt normalt og de andre hører ikke rigtig da det er vores egen samtale og de andre small-talker. Vi snakker så lidt om maden og nytår og det land han bor i og så spørger han hvor gammel jeg er og jeg siger så min alder: 13 år gammel. Han reagerer overrasket og siger så det er fordi jeg åbenbart ser ældre ud.
Lidt efter imellem forret og hovedret er der andre små børn og han begynder at kalde mig smuk og flirte med mig. Jeg gengælder det dog ikke. Afviser de fleste af de ting han siger. Han begynder så at spørge mig om jeg vil overnatte dig og han begynder at kysse mig på kinden. Hele aftenen spørger han mig om jeg vil overnatte og jeg siger så at jeg ikke vil. Han spørger så om jeg har en kæreste og siger nej men at jeg er i et forhold med Netflix (som en joke).
Han kyssede mig på kinden og holdt mig tæt og vi var alene i en anden mindre stue tæt på spisestuen. Han lavede et lille trick så jeg endte i hans arme han kyssede mig på kinden og så sagde jeg jeg synes det var creepy. Han gav slip på mig men lagde armen om mig igen og han kiggede så rundt omkring os som om han skulle til at gøre noget men jeg slap væk fra hans greb og gik ud i spisestuen og blev der.
Da vi tog hjem derfra skrev han til mig på insta (da situationen var normal og let blev vi venner på insta) en masse flirte beskeder. Så blokerede jeg ham.
Formålet med at skrive dette brev er at jeg har brug for at vide hvad dette var.
Hvad var det? For det er jo ikke overgreb det er bare unehageligt og jeg har brug for nogen der siger hvad det er så jeg kan få den mindste ide omkring hvordan jeg skal have det med det.
Fordi jeg har det underligt og unehageligt med det men kan jeg tillade mig at have det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det lyder til at du har haft en rigtig ubehagelig og grænseoverskridende oplevelse.
Du spørger om du kan tillade dig at have det underligt og ubehageligt. Ja, det kan du! Det er ikke noget, du skal have tilladelse til. Følelser kan ikke være forkerte. Dine følelser kan ikke være forkerte. Så dine følelser omkring situationen er helt rigtige.
Uanset hvad andre måtte sige, så er det din oplevelse af situationen der er vigtig.
Du spørger hvad det var. Du siger det selv meget klart. Det var underligt og ubehageligt. Det er nemlig uventet og mærkeligt at en fyr man taler med til en nytårsaften hos ens fars ven, opfører sig generende og grænseoverskidende overfor en.
Jeg ved ikke hvorfor han opførte sig sådan. Der er intet i din opførsel, der giver ham lov til det. Du håndterede det hele super godt.
Jeg synes det er meget stærkt, at du siger til ham det er creepy, da han kysser dig på kinden. Jeg synes det er godt, at kæmper for noget, der går imod dine grænser. Jeg synes du hele vejen igennem har handlet flot. Der er intet i dine handlinger, der giver ham ret til at holde dig fast og kysse dig. Han har krænket dine grænser. Han holder dig fast og kysser dig, det sker mod din vilje. Det er en krænkelse han udsætter dig for. Han er 18 år, han er voksen - du er 13 år, det ved han. Det er ikke ok, det han gør mod dig! Han udsætter dig for et overgreb. Godt du kæmpede i mod.
Du har afvist hans flirten. Det er du i dine gode ret til. Bare fordi der er en der flirter med en, behøves man ikke gengælde det.
Du har opført dig pænt overfor ham og sagt fra overfor ham. Du har hele vejen igennem handlet helt korrekt. Det har han ikke. Og oven i købet fortsætter han på Insta, det er ikke ok.
Jeg synes du skal give dig selv et kæmpe kram for, hvor godt du har handlet. Man har brug for støtte og et kram, når man har oplevet nogen har været grænseoverskridende overfor en.
Jeg tænker, det vil være rigtig godt, at du får talt med en god voksen om det. Det er ikke godt at gå med alene. Måske kan du bruge dit og mit brev og vise det til en voksen, så I sammen finder ud af, hvad der er bedst at gøre.
Du er også meget velkommen til at ringe eller smse på 116111. Vi er klar til at snakke med dig.
Jeg synes ikke du skal gå alene med det.
Mange kærlige hilsner og tanker BørneTelefonen