Brev
Trusler
Hej.
Det der er sker er at en dreng fortalte mig ham og hans kæreste ik var sammen mere. Jeg begyndte at flirte med ham, fordi han gjorde med mig. Lidt efter siger han de er sammen igen.
Jeg sendte ham nogen meget udfordrende billeder som jeg fortryder inderligt, jeg blev bare grebet af situationen.
Denne her dreng er en jeg har mødt før, dog meget længe siden. Han tog screenshot af mine billeder, han sagde han bare ville havde dem fordi han godt kunne lide at kigge på dem.
Jeg stolede desværre på at han sagde han slettede dem, han sendte også mig billeder (dog var jeg ikke så ond og respektløs at jeg tog screenshot).
Hende hans kæreste hader mig nu, har aldrig mødt hende. Men jeg forstår hun hader mig, kort efter siden han at hvis jeg ikke sørgede for hun tilgav ham igen ville han dele billederne.
Jeg blev så bange at jeg kun sagde det til mine tætteste veninder, ikke engang min mor. Idag var der så en af pigens veninder på Instagram der skrev alt muligt dårligt og udstillende om mig.
Det gør mig bare ked af det, for hun beskyldte mig for at sende nøgenbilleder, og jeg har ALDRIG sendt et nøgenbillede.
Håber i kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det er slet ikke i orden, at han truer dig og forsøger at få dig til at gøre ting for ham. Og det er heller ikke i orden, at pigerne skriver dårligt om dig på nettet.
Hvor er det derfor godt, at du reagerer. Det drengen gør er nemlig ulovligt. Han må slet ikke dele billederne af dig, uden at du har givet ham lov. Du kunne måske skrive til ham, at du har talt med BørneTelefonen, og at det er ulovligt og at han kan meldes, hvis han deler dine billeder? Det kunne måske få ham til at stoppe.
Det er rigtig godt, at du allerede har fortalt det til dine tætteste venner. For det er vigtigt, at man ikke går rundt med sådan en grim oplevelse alene. Mit råd til dig er dog, at du også får fortalt om truslerne til din mor i en fortrolig snak.
Nu ved jeg ikke, hvordan din mor og dig normalt snakker sammen. Så måske kunne du starte med at fortælle hende lidt om, hvordan du har det lige nu. Fortælle hende hvad der sker lige nu i dit liv. Når I så har snakket lidt sammen, og du kan mærke, at det føles rigtig, synes jeg, at du skal fortælle om truslerne. Ville du turde det?
En anden måde at få talt med hende på, er ved at skrive et brev. På den måde, kan du få formuleret dig bedst muligt. Du kunne fx starte med at skrive, at du har gjort noget, som gør dig bange – og at du har brug for hendes hjælp. Så tror jeg, din mor vil forstå, at hun skal passe på dig. Og hun vil kunne hjælpe dig med at kontakte både drenge og pigerne for at få stoppet det
Du skal vide, at du slet ikke er den eneste, der er blevet grebet af situationen og har delt udfordrende billeder af sig selv. Jeg har talt med mange andre unge, der har gjort det samme. Og som er blevet flove over det. Men husk, det er ikke dig, der har gjort noget forkert. Det er drengen. Og de piger, der taler grimt om dig.
Måske har du lyst til at læse lidt om problemer på nettet sammen med din mor. BørneTelefonen har et tema om det på vores hjemmeside. Du kan gå ind på https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet.
Du kan også læse mere om billeder på nettet i boksen her i svaret.
Med kærlig hilsen BørneTelefonen