Truet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg kan godt forstå, at I føler jer truet af hendes gamle kæreste. Det er rigtig ubehageligt at man ved ikke hvad han kan finde på. Selvom ex-kæresten er ked af det, så er det slet ikke i orden at han truer jer. Det må man jo faktisk ikke.

Mit forslag til jer er at sige til en voksen, hvad der er sket og fortælle hvordan han har truet jer. Se om du/I kan få fat på hans navn så den voksne ved, hvem det er der har truet jer.

For at svare direkte på dit spørgsmål, om du kan melde ham for at true jer, så er svaret ja. Man må ikke true andre. Du kan kontakte Politiet og fortælle, hvad der er sket og så guider de dig videre i processen. Hvis man skal anmelde trusler, er det nødvendigt at have hans navn. Ellers er det svært for Politet at gøre noget ved det.

Forhåbentlig vil det, at andre hører om ex-kærestens trussel, have den effekt på ham, at han ikke gør noget ved truslen og han finder ud af at det er forkert at true andre.

Hvor er det godt gået af dig, at du skriver herind om truslen, det viser at du ikke vil finde dig i ex-kærestens trussel og at du gerne vil sætte en stopper for den.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.