Brev
Truet
Mig og min kæreste fantastisk sammen for omkring en uge siden,
hun slog op med sin gamle kæreste den samme dag. Hun lagde en snap op af os sammen, og han blev meget sur og truede os begge med at tæve os,
og han skrev “jeg håber du er glad for din kæreste, for du har ham ikke meget længere” til hende.
Hun er på lejrskole indtil fredag, så vi er sikre lidt endnu, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Kan man politianmelde det? Også selvom jeg ikke har hans navn?
Pls hjælp
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Jeg kan godt forstå, at I føler jer truet af hendes gamle kæreste. Det er rigtig ubehageligt at man ved ikke hvad han kan finde på. Selvom ex-kæresten er ked af det, så er det slet ikke i orden at han truer jer. Det må man jo faktisk ikke.
Mit forslag til jer er at sige til en voksen, hvad der er sket og fortælle hvordan han har truet jer. Se om du/I kan få fat på hans navn så den voksne ved, hvem det er der har truet jer.
For at svare direkte på dit spørgsmål, om du kan melde ham for at true jer, så er svaret ja. Man må ikke true andre. Du kan kontakte Politiet og fortælle, hvad der er sket og så guider de dig videre i processen. Hvis man skal anmelde trusler, er det nødvendigt at have hans navn. Ellers er det svært for Politet at gøre noget ved det.
Forhåbentlig vil det, at andre hører om ex-kærestens trussel, have den effekt på ham, at han ikke gør noget ved truslen og han finder ud af at det er forkert at true andre.
Hvor er det godt gået af dig, at du skriver herind om truslen, det viser at du ikke vil finde dig i ex-kærestens trussel og at du gerne vil sætte en stopper for den.
Kærlig hilsen BørneTelefonen