Tandlægen

Hej børnetelefonen

Jeg skal til tandlægen om et par dage og har det mega dårligt med det. Siden jeg var lille har jeg altid været bange for tandlægen. Jeg tror jeg har et hul i min tand. Det er ikke fordi jeg er bange for at få det lavet, men jeg syntes det er mega mega pinligt. Jeg børster tænder godt og bruger tandtråd så ved ikke hvordan det er sket. Hver gang jeg er til tandlægen får jeg angst og har det dårligt. Jeg har slet ikke lyst og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Hilsen mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej,

Hvor er det godt at du skriver. Jeg kan se, at du er meget modig, for når man er bange for noget, kan det ofte være svært at sige det højt. Jeg kan også se at det fylder meget hos dig og jeg vil prøve at gøre mit bedste for at hjælpe dig med hvad du kan gøre med den frygt for dit tandlæge besøg.

Der er tusindvis af mennesker der er bange for at gå til tandlægen, så du er bestemt ikke alene om at have de følelser. Der kan være mange forskellige grunde til at man har en skræk/man bliver bange, for at gå til tandlæge. Nogen kan være bange for lydene, lugten, smerten og nogen kan, som du skriver, være bange for om de for eksempel har et hul.

Der er også nogen børn og unge der udvikler en skræk for at gå til tandlægen, fordi de har haft en dårlig oplevelse – for eksempel med smerte eller ubehag hos tandlægen. Skrækken kan også komme fra ens forældre, hvis de selv er bange for at gå til tandlægen. På den måde kan de komme til at give deres skræk videre til deres barn, uden de er klar over det.

Du skriver, at du siden du var lille har været bange for at gå til tandlægen og du i dag får angst og har det dårligt op til et tandlægebesøg Derfor forestiller jeg mig, at du måske, da du var lille, har haft en dårlig oplevelse hos tandlægen, eller at du har en forælder der kan have tandlægeskræk. Hvad tænker du om det?

Nu hvor du allerede har vist stort mod at skrive til Børne Telefonen, har du så mod på at prøve at snakke med dine forældre om hvordan du har det? Hvis du ikke kan snakke med dine forældre om det, kunne du så have mod til at dele din skræk med en anden voksen eller en veninde, som du er tryg ved?

Grunden til at jeg foreslår at du snakker med nogen om det, er fordi det er rigtig vigtigt, at du har en du er tryg ved, ved din side. Den person kan lytte på dig, hjælpe og støtte dig.

I dag har tandlæger og især skoletandlægen, som jeg tænker at du går hos, meget fokus på at børn og unge får en rigtig god og tryg oplevelse og jeg forestiller mig også, at det gælder din tandlæge. Ville det derfor være en mulighed, at du selv eller sammen med dine forældre, ringer til tandlægen og fortæller dem din historie? Ved at du fortæller dem, hvordan du virkelig har det, gør at de kan hjælpe dig på den bedst mulige måde. De kan gøre deres bedste for at der bliver taget hånd om de følelser du har.

Du skriver at du ikke ved hvordan det er sket, at du tror du har et hul og du syntes det er pinligt. Jeg ved ikke om det er rigtigt, når jeg skriver, at du måske også føler en skyld, for du jo gør alt det rigtige, når du børster tænder? Jeg kan godt forstå den følelse! Måske tænker du, at hvad mere kan du så gøre, for at det ikke sker igen?

Vi har alle forskellige tænder og derfor er det også forskelligt hvordan vi skal børste dem, hvor vi skal bruge tandtråd henne og om vi skal have en ekstra lille smart tandbørste, som kan komme ind i hjørnerne. Det kan din tandlæge heldigvis hjælpe dig med. Din tandlæge kan komme med gode råd til dig, som passer til lige præcis dine tænder og som kan hjælpe med at holde dem sunde og fri fra huller.

Jeg ved at mange i din situation, med tandlægeskræk, ender med at komme over det. At komme dertil kræver, som det første, at man udviser det mod du har udvist, ved at fortælle Børne Telefonen om din tandlægeskræk og jeg håber at du kan bruge mine tanker og råd.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Knus og kærlige hilsner fra Børne Telefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.