Tænker for meget….

Hej jeg er en dreng på 17år og mit store problem er at jeg tænker for meget, jeg kan nærmest snakke med mig selv i hovedet, lade som om jeg har samtaler med mine venner i hovedet ( kan være for at fortælle jeg har lavet noget vildt eller opdigte noget, for at de synes jeg lever et fedt liv, eller skændes med dem fordi jeg ikke føler de har været “gode nok imod mig” nogengange efter tænker jeg os kæft jeg overdriver) jeg er bange for at det kan ende ud i at jeg tror jeg har haft samtalenn med min venner, men det er bare en samtale jeg har haft i hovedet…

Jeg ved ikke om jeg føler mig ensom, jeg har nogle gode venner, og jeg har det meget godt med dem i min klasse. men de tanker de køre bare rundt i hovedet, jeg gør alt for at stoppe dem, prøver og få en sang i hovedet eller noget andet, men jeg bliver ved med at have samtaler i hovedet, tænker over ALT forstiller mig ting i mit hoved, jeg har forstillet mig den her samtale med en psykolog, fordi jeg virkelig føler for at komme ud med det her, og få noget hjælp for at stoppe det…

jeg er begyndt og gå sent i seng selv i hverdagene bare for at jeg ikke skal tænke for meget når jeg går i seng, men det påvirker min skolegang, som jeg helst ikke vil have skal gå udover. jeg er hele tiden bange for at jeg ender som min mor… hun taler med sig selv, hun er ret ustabil og groft sagt en asocial taber… hun har ingen venner, jeg kan nærmest ingengang føre en samtale med hende uden jeg får spat af hende. jeg er så bange for jeg ender som hende, pga jeg tænker for meget som hende, jeg er bange for at de tanker bliver ført ud til jeg ender med at tale med mig selv som min mor og ender uden nogen venner fordi jeg bliver ligesom hende…

jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gør. Jeg vil bare være “normal” igen…. – det sidste halve år er mit selværd også bare begyndt og falde en del, jeg er begyndt og selv ned på mig selv, jeg ved ikke om det har noget og gør med at jeg tænker for meget…. i min fritid arbejder jeg for det meste, og får lavet lektier/afleveringer, i weekenderne er jeg så sammen med vennerne jeg beder jer kan i ikke hjælpe mig, jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gør…

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år, tak for dit brev med titlen "Tænker for meget...."

Du beskriver meget levende dit problem med, at du snakker med dig selv inde i hovedet, at det bekymrer dig meget, og at du er bange for at ende som din mor, der taler med sig selv. - Derud over så er du, som jeg forstår det, frustreret over, at du ikke rigtig kan tale med hende uden at få spat!
Men du vil gerne have hjælp til at stoppe det - og det synes jeg er virkelig godt, for det er den vigtigste forudsætning for at kunne gøre noget ved din situation - altså dit eget ønske om forandring!!
Du skriver ikke noget om din far, så det er svært for mig at vide, om du overhovedet har kontakt til ham eller hvordan dit forhold er til ham. Og om du kan tale med ham om dine tanker?
Kunne du komme i tanker om andre voksne, som du kan have tillid til og som du kunne fortælle om dine tanker, både om dig selv og din mor? Feks. et familiemedlem eller en lærer?

Men du har selv tænkt på at tale med en psykolog om dit problem, og det synes jeg vil være en rigtig god ide. Det kan foregå enten ved, at du kontakter din lokale PPR (pædagogisk, psykologisk rådgivning), som du bl.a. kan få fat på ved at ringe til kommunen og bede dem om at stille dig om.
Jeg kan godt forstå at det bekymrer dig, at du har så mange tanker, når du begynder at opleve at det påvirker din hverdag og jeg synes faktisk, at du er super sej, at du tager dig selv alvorligt og reagerer, når du kan mærke, at du ikke har det helt optimalt.
Heldigvis kan jeg høre at der er mange ting i din dagligdag som fungerer godt, - du har venner, et fritidsarbejde og formår også at få lavet lektier i weekenden og det synes jeg er godt gået. Måske kan det også være dig til hjælp, at fokusere lidt på nogle af dine succeser - det kan somme tider være med til at jage bekymrende tanker væk, hvis man gør sig selv opmærksom på nogle af alle de ting, som faktisk går godt.
Er du i tvivl om, hvad du rent konkret skal foretage dig, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om det.

De bedste hilsener
BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.