Brev
Svimmel og underlig vejrtrækningen
Hej,jeg er en pige på 15 og jeg er meget tynd af min alder.
Jeg har i et par uger følt at jeg har været nød til at trække vejret helt ned i maven hurtigt. (Det er dog noget jeg tror jeg bilder mig selv ind, fordi at når jeg ikke tænker på det, så er der ikke noget)
I de sidste 2 dage har jeg så følt mig rigtig tynd efter jeg har været på toilet, og har fået en slags “anfald” hvor jeg føler at alt luften kommer ud af mig, og så føler jeg at jeg skal hive vejret ind hurtigt, for at der ikke skal ske et eller andet. Vi har været til lægen med det, men han sagde at der ikke var noget galt. Så her de sidste 3 dage har jeg bare haft en underlig vejrtrækningen hvor jeg hat følt at jeg skal hive vejret heeeelt ned i maven hurtigt.
Til det med svimmelhed. Her de sidste 2 dage har jeg været ret svimmel, ikke voldsomt svimmel, men jeg er bange for ligepludselig at skulle besvime. Tager nok vand, så det skulle ikke være problemet. Det skal lige siges at jeg er igang med at lave en eksperiment med min mor hvor jeg skal spise sund og meget mad, så jeg kan tage lidt mere på. Vi tror at min krop reagere sådan som jeg har beskrevet fordi at jeg er aå tynd.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige
Tak for dit brev, hvor du meget fint beskriver, hvordan du har det.
Når jeg læser dit brev, hæfter jeg mig ved at du har sat kryds i feltet: At være bange. Mon du har en fornemmelse for hvad problemet kan være? Hvis du er bange, er det vigtigt, at du får hjælp. Jeg kan se, at din mor gerne vil hjælpe dig. Det kan være svært for forældre altid at vide, hvordan man hjælper bedst, fordi der kan være så mange følelser omkring ens børn. Derfor ville det være godt, at du også fortæller hende, at du er bange for hvad det er. Hvis man er bange kan det påvirke vejrtrækning og puls, fordi vores krop reagerer på det vi føler og tænker.
Du beskriver, at du og din mor er i gang med et eksperiment. Det kan godt være at din krop reagerer med svimmelhed, men så er det måske for meget I sætter igang. Jeg ved ikke om, I stille og roligt trapper op med mængden af mad, men det kunne måske være en idé? Når du har det sådan som du beskriver det, er det måske en bedre løsning at få professionel hjælp i stedet for, at I forsøger jer frem. Det kan måske være med hjælp fra lægen, så I får lagt en plan sammen, og også en plan for, hvis planen ikke helt virker. Hvad tænker du om det?
Du har sammen med din mor snakket med lægen. Han har undersøgt dig for, om der ligger noget fysisk til grund for svimmelhed og vejrtrækningen. Det mener læge ikke er tilfældet, så måske ligger der noget psykisk. Hvis det er tilfældet, vil det være en god idé at kontakte en psykolog. Hvis det er en mulighed, kan du gå til din egen læge igen og bede om en henvisning til en psykolog. Måske kan du også få nogle vejrtrækningsøvelser, som hjælper til at give kroppen ro på, så den ikke reagerer så voldsomt.
Du er også velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116111, hvis du har brug for at snakke med os på BørneTelefonen. Vi har også et tema på vores hjemmeside om at få ro på. Hvis du har lyst kan du læse om det her: Bange – få ro på tankerne
Det er dejligt, at din mor gerne vil hjælpe dig, men måske kan hun også have brug for at tale med en anden voksen om problemet. Hun har mulighed for at ringe på ForældreTelefonen  på 35 55 55 57.
Jeg håber du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen
Kærlig hilsen
BørneTelefonen