Brev
søvn problem
Hej BB,
jeg er en dreng på 12 år og jeg kan ikke sove om natten, altså de fleste nætter
men det er meget frustrerende fordi jeg skal i skole uanset om jeg har sovet i en 1 time eller ingen overhovedet,
og jeg er meget træt i løbet af dagen og når jeg kommer hjem er jeg bare et totalt søvn vrag,
jeg får kun 6-8 timer maks af søvn på en dag og jeg er skide træt hele tiden
Please hjælp mig med mit problem
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Tak for dit brev. Hvor var det godt at du skrev, for det lyder da frygtelig hårdt, ikke at få sovet ordentligt om natten.
Jeg vil gerne give dig nogle fif til hvad du kan gøre, for at prøve at ændre dit søvnproblem.
Men først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes, at du skal fortælle dine forældre eller en anden voksen om dit problem. Både fordi det ikke er rart, at gå alene med. Men også fordi jeg synes, at du skal bede den voksne om, at gå med dig til lægen eller skolens sundhedsplejerske. De kan nemlig hjælpe dig, og måske finde ud af, om der er bestemte grunde til, hvorfor du har svært ved at sove. Måske har du allerede talt med dine forældre om søvnproblemerne?
Når man er 12 år, er det vigtigt, at man får sin søvn. Blandt andet fordi, kroppen bruger energi på at vokse og udvikle sig. Så det kan være en god idé, at undersøge hvad der gør, at man har problemer med at falde i søvn, eller sove natten igennem.
Det kan også være svært, at koncentrere sig i skolen, hvis man er så træt. Er der mon en lærer, der har opdaget, at du er træt i skolen indimellem?
Mange kan have svært ved at sove om natten, hvis de ligger og tænker mange tanker eller bekymrer sig. Jeg kommer også til at tænke på, om det mon er noget du kender?
Jeg vil i hvert fald foreslå dig, at få en tid hos lægen - meget gerne sammen med dine forældre, der kan hjælpe med at støtte dig. Men indtil da, kan du prøve nogle ting, for at sove bedre:
Sørg for, at der er en god temperatur på soveværelset (18-21 grader) og prøv at undgå lys eller støj på værelset (f.eks. fra computer eller fjernsyn).
Prøv at gå i seng på samme tid hver dag, og stå op nogenlunde samme tid hver morgen - uanset hvor meget du har sovet. På den måde, kan man lave en søvnrytme.
Lad være med at sove om dagen, især om aftenen (inden du går i seng). Det kan gøre det svært, at falde i søvn, når man går i seng.
Lad være med at spise store måltider før sengetid, og undgå at dyrke sport/træne 3 timer før sengetid.
Sørg for ikke at se tv, eller kigge på telefon før du skal sove. Lyset fra disse apparater, kan forstyrrer søvnen. Prøv i stedet, at lave noget kedeligt i de sidste 30 min inden du skal sove fx læs en kedelig bog el. Lignende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på Chatten.
Mange hilsner
BørneTelefonen