Brev
Skyderi i Fields
Hej Børnetlf
Efter det skyderi som skete i fields er jeg virkelig bange.
Føler ikk at jeg kan gå udenfor døren uden at være bange for at blive kidnappet, skudt, og sådan.
Ved ikk om jeg overtænker alt for meget. Men ved ikk hvad jeg skal gøre.
Er bange for at gå i shoppingcentre, badeland og sådan. Ved ikk hvad jeg gør.
Har sagt det lidt til mine forældre, men det var et meget hurtigt emne.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt du skriver herind, når du kan mærke at bekymringer fylder for meget. Det lyder til, at du er meget påvirket af situationen i Fields. Det kan jeg godt forstå. For det er en voldsom situation – og meget uvant her i Danmark.
Her på BørneTelefonen taler vi med andre børn og unge, som oplever svære tanker efter skyderiet i Fields. Det sker når vi bliver bange. Du er ikke alene. Og måske kan det være rart at tænke på, at der er mange andre ligesom du, der heller ikke synes, at situationen er okay.
Ofte kan det her med at tale om det der gør én bange, være en hjælp i sig selv. På den måde bliver man ikke ligeså alene om tankerne.
Det kan jeg høre, at du allerede har gjort med dine forældre. Selvom det blev et hurtigt tale-emne, er det vigtigt at du holder fast i, at du har brug for at dele tankerne, og at de lytter.
Hvad tænker du mon om muligheden for at tale med dem igen? Du kan fx sige, “Jeg har brug for at vi sætter os og taler lidt mere om skyderiet i Fields. Jeg er nemlig bange for, hvad der kan komme til at ske.”
Du kan også vise dem dit brev og mit svar, hvis det føles lidt lettere.
Du skal vide, at der faktisk allerede er blevet anholdt en mand. Politiet tænker at det er ham, som skød i Fields. Vi ved ikke endnu, hvorfor han gjorde det. Men vi ved, at politiet kom med det samme, og de stadig er omkring Fields, fordi de stadig passer på alle børn og voksne.
På den måde er der en masse mennesker der arbejder for at Danmark er et trygt land at være barn og voksen i.
Her til sidst, skal du vide at medierne ofte viser alt det svære der foregår i samfundet. De viser ikke så tit alt det gode der også sker. Derfor kan man også let komme til at tro, at der kun sker dårlige ting. Måske kan du genkende noget af det fra dit eget liv.
I så fald kan det måske være en hjælp, hvis du tager en pause fra at følge med i nyhederne. Hvis der alligevel dukker noget op på de sociale medier der gør dig forskrækket, så tal med nogen om det. Du kan fx sige: “Der dukkede noget op på min computer/mobil, jeg synes ikke det var rart at se, kan vi lige tale om det?”.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Husk at du også altid er velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at dele tankerne med en voksen. Vi vil altid gerne lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen