Brev
Selvmord af frygt
Kære bb jeg har et meget ubehageligt problem …
Jeg er en pige på 16 år og jeg er rigtig bange for ” den globale opvarmning ” jeg har overvejet selvmord på grund af det…..
Jeg tænker nemlig at jeg har set en film ” Den ubekvemme sandhed” de siger at om halvtreds år ca hvis vi ikke stopper forurening så ville verden føre til total ødelæggelse, isbjørne er druknet fordi de svømmer i søgen efemer os og verden poler smelter og de siger at det går hurtigere end de troede og jeg vil ikke ón halvtreds år sidde og opleve det…. Og den film blev lavet i 2008
Også alt de tekniske nye udstyr med at verden forandre sig…. Jeg kan ikke lide det….
Jeg er bange og flere perioder ligger jeg og græder, er bange og sveder og når jeg tænker på det så får jeg rigtig ondt i maven….
Jeg er virkelig bange og. Jeg har prøvet at snakke med de voksne omkring mig men de siger at det er noget pjat og dvs plejemor, plejefar, mor, far, søskende og de laver lidt sjov ud af. Det og siger jamen s….. Går hver dag og er bange for meteor nedslag og flodbølger….. Og når jeg snakker med dem siger de at vi jo ikke kan gøre noget hvis de skete…
Men jeg ville føle mig tryg. Stedet for hverdag at frygte og jeg kan ikke ligge tankerne væk hvis ikke jeg har et svar på hvordan jeg kan blive roligere…. Jeg ville hellere dø, forberedt End at opleve global opvarming udvikle sig…
Hjælp mig…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er rigtig bange for den globaleopvarmning og at du faktisk overvejer selvmord, fordi du er så bange.
Jeg er glad for, du har skrevet herind, for jeg kan godt forstå at det ikke er rart for dig hele tiden at gå og tænke på, hvad der eventuelt kan ske af ubehagelige ting i fremtiden.
Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du har prøvet at fortælle både dine plejeforældre og dine biologiske forældre om, hvordan du har det, og hvad det er for nogle tanker du går rundt med, og jeg kan godt forstå, at du synes det er træls at de bare griner og laver sjov med det.
Jeg tænker, at de måske ikke helt forstår, hvor alvorligt det faktisk er, hvor skidt du egentlig har det og hvor meget det fylder i dine tanker. Og så gætter jeg på, at de har reageret på den måde, de troede kunne berolige dig mest muligt..?
Men det har jo i hvert fald ikke virket, så måske det kunne være en idé, hvis du viser dem det brev, du har sendt ind til os..? (Og måske også mit svar?)
Jeg synes nemlig, det er et rigtig godt brev, du har skrevet, hvor du på en fin måde får forklaret, hvad det er du er bange for, og hvor meget det faktisk fylder. På den måde kan de måske se alvoren i det, og hjælpe dig med at få noget hjælp, istedet for bare at lave sjov med det. Hvad tænker du om den idé?
Hvis du nu viser dem brevet, og de indser hvor alvorligt det er, kan det være, at de måske har brug for at tale med nogle andre voksne om hvordan de bedst muligt kan hjælpe dig. Så har vi også en ForældreTelefon, hvor de kan ringe ind på 35 55 55 57 og få en snak med en rådgiver om, hvad de kan gøre for at hjælpe og støtte dig bedst muligt.
Du fortæller også i dit brev, at du har set en film, som viser, hvad der kan ske om50 år, hvis vi ikke stopper med at forurene så meget. Jeg kan godt forstå, du bliver skræmt af sådanne film, men jeg er også nødt til at fortælle dig, at det ”bare” er en film.
Der bliver gjort rigtig meget for at mindske forureningen, og ingen (heller ikke videnskabsfolkene) kan sige, hvad der sker om 50 år, lige meget om forureningen stopper eller ej...
Jeg tænker, om det måske kan være en idé at du i en periode lade være med at se den slagt film og måske også nyhederne? Måske det kan hjælpe dig til ikke at blive så skræmt og tænke på den globale opvarmning hele tiden. Hvad tænker du om det..?
Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på116 111 og tale med en af de søde rådgivere, det kan være at de har andre idéer til hvordan du lige kan gribe det an så du får det bedre og ikke tænker så meget på alt det der kan ske i fremtiden.
De bedste hilsner
BørneTelefonen