Seksuel lavalder

Hej

Jeg er begyndt at indse at jeg har lavet en meget stor fejl måske.

Der er den her fyr som jeg virklig godt kan lide, vi har haft sex en gang, og han har givet mig finger et par gange.

Min mor havde egentlig sagt hun ikke ville have det, men kan ikke lade være for han forstår mig bare, eftersom jeg har haft det lidt svært og så er han vildt tiltrækkende,

problemet er bare at han er 13. Han tænker ikke på det, udover at det var godt, han er glad og vil gerne igen.

Men er jo gået op for mig nu at det jo nok ikke er så smart, vil bare så gerne.

Og kan jo ikke gøre det om nu, han siger at han aldrig vil andmelde mig, men hvad hvis han gør.

Er der en vis periode man skal andmelde i, før det er forsent?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at man kan blive bekymret, for det er lidt kompliceret, hvad loven egentlig siger.

I Danmark er det sådan, at det er ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år, hvis man selv er over.

Loven er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel udnyttelse fra personer, der er ældre end barnet eller den unge selv. Hvis man har sex med en under 15 år, så kan det blive straffet. Men hvis det er tale om to, der er næsten lige gamle, og hvor begge har lyst, så det dog usandsynligt, at man bliver straffet for det.

Jeg tænker derfor, at du ikke skal bekymre dig. Han siger også, at han ikke vil anmelde det.

Hvis du gerne vil være helt sikker, eller blive ved med at se ham, så kunne det måske være en idé at I snakke med hver jeres forældre om sex, og hvad deres holdning til det er.

Faktisk er det jo sådan, at dine forældre har ansvaret for, at du har det godt og det betyder også, at de indimellem kan bestemme ting for en. Du siger, at din mor ikke vil have det - hvorfor mon hun har det sådan? Måske kan I sammen have en snak om, hvorfor hun siger som hun gør og hvilke tanker du gør dig mht. sex.

Så kan du også tale med hende om de ting, som du bliver i tvivl om, når du nævner, at du tænker at det ikke er så smart.

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?