Brev
P-stav og fortrydelsespiller?
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 15 der nu har en fast kæreste.
Jeg fik for omkring 2 måneder siden en p-stav. Jeg er rigtig bange for at have sex, selvom der står den er tæt på 100% sikker.
Jeg mistede min mødom da jeg var 14, så er slet ikke usikker eller nervøs, tværtimod faktisk rigtig tryg.
Mit spørgsmål er så, om jeg godt kan have sex med min kæreste, uden kondom, og derefter tage en fortrydelsespille. Uden at pillen har en form for forstyrrelse eller gør noget ved min p-stav. Eller om det farligt.
Jeg vil nemlig gerne være på den sikre side og er rigtig nervøs mht. min p-stav.
Håber I vil hjælpe. 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Hvis man er i tvivl om sin prævention er det rigtig godt at spørge, så mange tak for dit brev. Jeg har måske misforstået dig - men som jeg læser dit brev, så handler din usikkerhed om, hvorvidt p-staven beskytter dig mod graviditet.
Jeg kan berolige dig med, at en p-stav forhindrer graviditet i 3 år efter de er sat ind. Og den virker senest 7 dage efter lægen har sat den ind i din krop.
Du behøver ikke bruge anden beskyttelse mod at blive gravid end din p-stav.
En p-stav beskytter imidlertid ikke mod klamydia, kønsvorter, herpes eller nogen af de andre kønssygdomme. Så hvis man er sammen med en ny partner, så skal man altså altid bruge kondom alligevel. Men hvis du har været længere tid sammen med din kæreste og ved, at han ikke smitter dig med noget, så er kondom ikke en nødvendighed.
Fortrydelsespiller må ikke bruges som prævention – de indeholder en meget stor hormonmængde, og skal kun bruges i nødstilfælde - altså når man ikke har brugt nogen form for prævention og har dyrket ubeskyttet samleje. Bruger man p-stav er fortrydelsespiller (nødpr helt overflødige. Så dem skal du slet ikke overveje at tage.
Håber jeg fik svaret på det du var i tvivl om? Ellers må du kontakte os igen. Meget mere info om prævention kan man i øvrigt finde her: http://www.præventionsguide.dk/praeventionsguide-dk/praeventionsmetoder.aspx
Kærlig hilsen BørneTelefonen