Brev
Mit tørklæde
Jeg er en pige på 15 , har gået med tørklæde siden 3-4 kl. Har tænkt på at tag mit tørklæde af i langtid nu, men har aldrig gjort noget ved det for er for bang. Har to andre på 20 og 26 og de virkelig overbeskyttene og det min mor også. Har fortalt min mor om det min hun kommer altid med så`rn en kommentar som “ det haram “ osv, og elsker hende virkelig højt så ville ikke skuffe hende.
Min far er død, så hun bruger ham som skyldfølelse “du gøre din far skuffet” og “ hvis han var her nu ville du aldrig har sagt sådan” ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Det ikke kun min familie det også hvad andre ville tænke og hvad de vil sig om mig og min familie øhmm… Håber virkelig i kan kom med god tips
Mvh ..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du bliver bange og nervøs for dine søskendes og din mors reaktion, hvis du siger til dem at nu vil du gerne vil tage tørklædet af.
Jeg ved fra andre unge med en anden etnisk baggrund end dansk, at det indimellem kan være svært at finde en måde, hvorpå man fortælle dem derhjemme at man har sine egne værdier og lyster, som ikke altid ligner er de traditionelle. Det er helt naturligt at du i din alder arbejder meget på at finde din egen måde at være dig på. Dvs. en måde hvor du formår både at have din religion, den danske kultur du befinder dig i i skolen osv. og samtidig dig selv med som person.
Måske kender du en ældre pige eller voksen kvinde med samme familiemæssig baggrund som dig, som har valgt ikke at bære tørklæde? Jeg tænker det ville være godt at finde et eksempel på en der har gjort det, for at kunne tale med hende om, hvordan det har været for hende at tage det valg. Og hvad hun har gjort for at få familien til at acceptere det valg? Hvis ikke du selv kender nogen, kan det også være at rådgivningen Etnisk Ung har eksempler på en, og kan dele vedkommendes erfaringer.
Kender du til Etnisk Ung i forvejen? Enisk Ung er de eksperter i at hjælpe piger og drenge, der står i nogle af de samme udfordringer som dig. Hvis du er interesseret, kan du se mere på hjemmesiden for Etnisk ung. Du kan bare trykke her. Det er en rådgivning, hvor man fx kan ringe og får hjælp anonymt
Når din mor bruger din far til at give dig skyldfølelse, kunne det måske godt handle om, at hun er usikker på om hun formår at give dig en god opdragelse alene. Måske kender hun ikke så meget til din hverdag udenfor hjemmet, og jeg tænker at det også kan give hende en usikkerhed. Det kan også være at du skal være meget klar på, hvorfor du gerne vil lægge tørklædet. Måske din mor bruger det at give dig dårlig samvittighed, fordi hun selv bliver lidt bange for, hvad det mon betyder at du vil lægge det?
En ide er at sætte dig ned og skrive lidt ned om, hvorfor du tænker det vil være mere dig at gå uden tørklæde, og så bruge nogle af de ord til at forklare din mor om dine tanker og følelser..
Næste gang I har en snak derhjemme, kunne du måske spørge ind til, hvordan du kan give hende mere tryghed? Og gøre hende sikker på, at du er en god person med gode værdier – uanset om du har tørklæde på eller ej. På den måde drejer det sig ikke kun om tørklædet, men I kan alligevel komme ind på det – hvad tænker du mon om det?
Etnisk Ung er de eksperter i at hjælpe piger og drenge, der står i nogle af de samme udfordringer som dig. Hvis du er interesseret, kan du se mere på hjemmesiden for Etnisk ung. Du kan bare trykke her. Det er en rådgivning, hvor man fx kan ringe og får hjælp anonymt
Kærlig hilsen
BørneTelefonen