Brev
Mine tanker fylder
Kære børnetelefonen, Jeg skriver dette brev, fordi jeg de sidste mange år har gået rundt med nogle tanker eller frygter. De opstod da jeg var 10-11 år og har været der lige siden.
Det varinere fra tid til anden vad jeg frygter, men om det så er krig, at en meteor smadre jorden eller et familiemedlem dør i en trafikulykke så har de alle det tilfældes, at jeg ikke kan gøre noget ved det.
Det er stressene at jeg ikke kan gøre noget for at forhindre alle de ting jeg frygter, og at jeg ikke ved hvor stor risikoen er for at det sker. Hvis jeg prøver at søge på fx. om der er nogle kometer i kollisionskurs med jorden, bliver jeg lynhurtigt suget ned i et ormehul af deprimerende artikler.
Jeg har altid prøvet at ignorere mine tanker fordi det er det letteste men det er som om de bare står og banker på og at ignorere dem kun er en midlertidig løsning. nogle gange diskutere jeg med min hjerne om det nu også er det værd at frygte, og om det jeg frygter overhoved er farligt.
Det er stort set umuligt at diskuterer med sig selv, fordi jeg aldrig for overbevist mig selv helt, og ender altid med at måtte opgive.
Tak for jeres forståelse kh en 15 årig dreng.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng
Hvor er det godt du skriver og deler dine tanker. Det er altid en rigtig god idé at sige højt, når der er noget man synes er svært, som bekymrer en eller gør en ked af det. Derfor er det også sejt, at du skriver til os på BørneTelefonen – for det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med alle de tanker.
På BørneTelefonen modtager vi ofte breve som dit. Det er andre børn og unge, som skriver at de også oplever at have tankemylder. Det fortæller jeg dig, så du bliver klar over, at du ikke er alene. Det kan ind imellem være rart at høre.
Tanker kommer og går og tanker er ikke nødvendigvis sande. Derfor bør man heller ikke altid hvile ved tanken – med det mener jeg, at man ikke altid bør bekymre sig om, hvorfor og hvordan den tanke pludseligt opstår. Tanker er ikke altid kontrollerbare. Det kan være rigtigt svært at ignorere tankerne, men det du kan gøre er i stedet at tale om dem.
Er der andre end os på BørneTelefonen, som kender til dit tankemylder? – hvis ikke der er det, så vil mit råd til dig være at forsøge at sige det højt til én eller flere omkring dig, som du føler dig tryg ved. Det kan være dine forældre, en søskende, et andet familiemedlem, en ven/veninde, en lærer eller pædagog.
Det er godt at snakke om tingene, hvis man oplever at være bekymret og blive ked af det. Der er tanker, som kan være svære at få sagt højt. Det handler om, at man kan være bange for at udtrykke sine tanker og man kan være bange for, hvordan tankerne bliver modtaget. Måske du kunne have lyst til at tage et kig på BørneTelefonens råd til, hvordan man kan tale med en voksen om det, som er svært.
Der findes ingen forkerte og dumme spørgsmål og derfor skal du ikke være bange for at stille de spørgsmål, som dukker op i hovedet på dig.
Det er vigtigt, at du får svar. Jeg er nemlig sikker på, at du vil opleve, at tankerne vil blive ved med at rumstere indtil du siger dem højt. Måske du oplever, at have en frygt for at din tanke bliver mere virkelig, hvis den bliver sagt højt. Sådan ved jeg i hvert fald, at der er mange mennesker, som kan have det. Men det er ofte ikke tilfældet, og derfor må du endelig ikke holde tankerne for dig selv. Mange oplever en stor lettelse, når de får stillet de spørgsmål, som fylder hos dem.
Jeg vil foreslå dig at tænke over, hvem som du kunne have lyst til at snakke med om alle de tanker, som dukker op hos dig. Overfor vedkommende er det vigtigt at fortælle, hvad du tænker: – at du for eksempel bliver bange for om der kommer krig eller at nogen omkring dig, som du holder af, pludseligt skulle dø.
Hvis ikke du kan komme på en, som du har lyst til at dele dine tanker med, så skal du vide, at vores rådgivere på BørneTelefonen hellere end gerne vil lytte på dig og hjælpe dig på bedstevis.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Hvis du får brug for flere råd eller anden form for vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen