Min veninde Siger hun r sindsyg!….

Hey børnetelefonen
Jeg har den her veninde hun har problemer med at få venner og selvværd osv (Det skal lige siges jeg mødte hende over nettet og vi har skrevet sammen i 7 måneder nu) men vi var så uvenner men blev venner igen I går

men hun fortalte så at hun har fået d værre (ik pga at vi var uvenner) hun skrev noget i den her stil til mig: Drt hele startede for en uge siden: Mandag den 19. Jeg var træt af det hele. Jeg gad ikke mere. Jeg hadede mit liv. Så i spisefrikvartetet gik jeg ned til toiletterne i kælderen på skolen. Jeg gik ind på et af toiletterne. Og så faldt jeg sammen. Jrg begyndte at græde. For jeg hader mit liv, jeg har ingen venner og folk laver grin af mig. Åbenbart er man en nørd hvis man har briller. Åbenbart er det jeg gør morsomt, så de griner. Jeg kan ikke mere. Jeg vil rigtig gerne tale med dem fra min klasse selvom de har knust mit hjerte og spredt det for alle vinde. Men jeg er alt for bange. Jeg ryster hvis jeg prøver at gå over til dem.

Mens jeg er på toilettet græder jeg. Fordi jeg hader mig selv, min krop, den situation jeg er i. Og så prøver jeg at få mig selv til at kaste op. Det virker ik, men jeg prøver igen i løbet af de næste par dage. Da frikvarteret slutter skriver jeg med sprit tusch på døren ‘Save me now’ før jeg går. Jeg forventede ikke nogen ville se det. Det var begyndelsen på mine lidelser. Og nu. Nu ville jeg ønske det var slutningen. Jeg ville ønske  jeg kunne drukne. Jeg vil bare gerne dø. Forsvinde fra denne verden. Vil du ikke gerne redde mig? Vil du ikke gerne få mig til st forsvinde?

Og hun skrev så også at Hun skær I sig selv med en nøgle….Men jeg skrev så det her: Du må ikke dø okay!? Og hør kender d alt for godt jeg vil gerne snakke med min klasse men jeg kan ikke så jeg forstår dig godt og man r squ da ik en nørd hvis man har briller og du er seriøst den bedste og du er seriøst smuk og dejlig og sjov og ærligt så fkn sød du r et godt menneske

hvis du dør Hvem skal jeg skrive med der er så fkn sød? Osv Ærligt talt verden vil ik være d samme uden dig du er perfekt som du er og ja jeg hader fandme også mit liv nogle gange men alle har en dårlig dag men ved du hvad vi har hinanden til at gå igennem de lorte ting sammen ja det er svært jeg synes selv det svært nogen gange men igen alle har en dårlig dag jeg ved hvordan du har det

men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive mere men altså d var d jeg skrev men jeg bange for at hun begår selvmord eller sådan noget Eller det hele bliver værre med hende vil virkelig ik have der sker hende noget….

Hvad skal jeg gøre?…..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Tak for dit brev. Du lyder til at være en rigtig god ven, der tænker meget på andre. Det er en god egenskab at have. Dog skal du huske at passe på dig selv, så det er godt at du har skrevet til os.

Der er ingen tvivl om, at din veninde har det svært lige nu. Hun skriver til dig, at hun ikke kan tale med hendes klasse, men måske var der andre hun kunne tale med? Måske kunne du foreslå hende, at hun skal tale eller skrive med hendes lærer eller forældre. Når man har det svært, så er det godt at have nogen at tale med. Nogen der kan støtte og hjælpe en til at få det bedre.

Hvis ikke hun har lyst til det, så fortæl hende gerne, at hun i stedet kan kontakte BørneTelefonen på 116111. Kunne du fortælle hende, at du synes, hun skal tale med en voksen, da det ville være godt for hende. Understreg overfor hende, at det ikke er din hensigt at blande voksne ind i jeres venskab for at irritere hende, men fordi du holder af hende.

Det er fuldt ud forståeligt, at du er bekymret for din veninde, når hun skriver sådan til dig. Det lyder til, at I begge har brug for støtte fra en voksen. Din veninde har brug for det, da hun lyder til at have det svært. Og du har brug for det – da du ikke skal være alene om at  hjælpe din veninde til at få det godt igen. Mon du kunne tale med dine forældre om denne veninde? Jeg tænker det er godt for dig, at dele med nogen tættere på dig. Ligesom du har delt det med mig.

Husk på at det ikke er din opgave helt alene, at sørge for at folk har det godt. Det er godt at støtte som en god ven, men det er vigtigt at voksne også får mulighed for at hjælpe, så hele ansvaret ikke ligger på dig. Det kan være alt får hårdt, og derfor skal der mere hjælp til hende. Det håber jeg, at du har mod på at snakke med hende om. Og du også får talt med nogen tættere på dig, så du kan få støtte.

Jeg ønsker alt det bedste for dig og din veninde. I er begge altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen. Vores nummer er 116111  og man kan også logge på chatten her:Få hjælp af BørneTelefonen

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.