Min veninde er bange for sin kæreste.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er det bare godt, at S har dig som veninde! Du er der for hende og støtter hende. Selvom du ved, hun kan blive sur, fortæller du hende ærligt, hvad du mener, hun skal gøre – nemlig at slå op med kæresten. Din ærlighed er en kæmpe styrke – som jeg tænker, er meget vigtig for et godt venskab.

Det er en svær og rigtig ubehagelig situation, din veninde står i. S er garanteret helt med på, at hun ikke skulle have sendt det billede til fyren, fordi hun derved mister kontrollen over, hvem der ser det. Men en del af det at være ung handler desværre også om at gøre ting, man fortryder bagefter.

Det er meget værre, at fyren presser S på den måde, som han gør. Det er overhovedet ikke i orden at presse nogen til at sende nøgenbilleder ved at true med selvmord. Og det er slet ikke i orden at bruge billedet til at afpresse bagefter.

Desværre tror jeg, at drengen vil blive ved med at presse S og rykke hendes grænser. På et tidspunkt vil han måske have, at hun skal sende ham endnu flere billeder af sig selv. Derfor synes jeg, det er et rigtigt godt råd, når du siger, hun skal slå op med ham.

Har S gemt beskederne fra ham? Jeg spørger, fordi det kan være godt at kunne dokumentere, at han afpresser hende. Måske er hun kommet til at slette beskederne, fordi hun er blevet såret. Men fremover synes jeg, hun skal gemme hans beskeder. For det, han har gang i, er ulovligt. Og hvis din veninde på et tidspunkt vælger at melde ham til politiet, er det godt at have beskederne med, som hun kan vise til dem.

Jeg synes, du skal foreslå S, at hun siger til drengen, at hun går til politiet, hvis han lægger billedet ud på Facebook. Han må nemlig godt vide, at det er ulovligt, det han truer med at gøre.

Jeg tænker, at alt det her er ret meget for dig og din veninde at gå med alene. Kunne du forslå S også at tale med hendes forældre? Det er sikkert svært for hende at fortælle det til dem – her kunne du også være der og støtte hende med at få det sagt?

Jeg tror nemlig, at det er rigtig vigtigt at I får noget voksen hjælp, så det hele ikke bliver værre. Derfor kunne det også være en god ide, hvis din venindes forældre kunne kontakte drengens forældre og gøre dem opmærksom på, hvad han gør. Måske er det noget, han også tidligere har gjort mod andre piger? Og vil gøre igen? Det er rigtig vigtigt, at han bliver stoppet.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvordan du kan støtte og hjælpe din veninde. Hvis I har brug for flere ideer, eller bare har brug for at snakke, er I velkomne til at ringe eller sende SMS til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.