Brev
Min ven har selmordtanker
Hej bb.
Jeg har brug for hjælp.
En rigtig god veninde har selvmords tanker. Hun ringede til mig i går aftes, hun græd, hun sagte hun ikke ville mere, hun sagte hun ikke kunne klare det. Jeg er der for hende og det ved hun og hun ved at hun kan ringe til mig døgnet rundt. Men jeg vil rigtig gerne sørge for at hun får noget hjælp.
Catchen ved det hele? Hun bor i et andet land. Vi mødtes via. et computerspil, League of Legends, sidste år, men vi har været rigtigt gode venner lige siden. I gennem min tid hvor jeg var inde og ude af hospitalet med hjertefejl var hun der også for mig, så jeg vil selvfølgelig gøre det samme for hende.
Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, ud over at snakke med hende når hun har brug for det. Jeg er rigtigt bange for at hun gør noget dumt, men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at hjælpe.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Hvor er din veninde heldig, at hun har sådan en god ven som dig, der ønsker at hjælpe hende. Jeg forstår dit dilemma i forhold til, at hun bor i et andet land og du ikke kan være sammen med hende fysisk, og måske ikke kender nogle i hendes liv, du kan tale med.
Din frygt for, at hun skal begår selvmord, og du ikke får gjort noget, der kan hjælpe hende, er helt forståelig.
Jeg tænker, at du allerede gør en masse ved at være der, når hun har brug for at tale med dig. Hvad din veninde vælger at gøre i sidste ende er ikke dit ansvar - det er vigtigt du husker dig selv på det.
Når det er sagt vil jeg gerne forsøge, at give dig et par råd med på vejen, så du måske føler, du kan gøre noget mere eller andet, end du gør nu.
Du skriver ikke noget om, hvad det er din veninde kæmper med og gør, at hun ikke kan overskue livet mere?
Hvis din veninde havde ringet til BørneTelefonen ville jeg nok prøve, at få samtalen til at handle om, hvem hun stolede på i hendes liv. Hvem der ville kunne hjælpe hende til at få den hjælp, hun har brug for, der hvor hun er lige nu. Når en person begynder at overveje selvmord, er det et meget stort råb om hjælp. Jeg ville derfor også spørge mere direkte ind til hendes tanker og overvejelser i forbindelse med et selvmord. For at få hende til at indse, hvilket problem det er, hun ønsker at løse med et selvmord. Og hvilke andre og bedre muligheder der kunne være for at løse det problem.
Du behøver ikke være bange for at spørge for direkte, tit kan det være en stor lettelse, at få lov at sige noget af det højt, der fylder indeni - men som kan være tabubelagt.
Måske kan du prøve, om hun vil fortælle dig, hvem der ellers er i hendes liv, hun stoler på - udover dig. Måske hun på den måde kan få øjnene op for, at der er andre steder at hente hjælp. Du skal også råde hende til at gå til lægen.
Det vigtigste er nemlig, at din veninde får noget professionelt hjælp, når hun har det så skidt. Og hvis du har mulighed for at få et telefonnummer på en af hendes nærmeste fx forældrene eller andre, der kan hjælpe, så skal du overveje at ringe og fortælle dem, at din veninde har brug for hjælp.
Jeg synes også, at du skal fortælle din veninde om din frygt for, hvad hun kan finde på at gøre. Og fortælle hende, hvor meget hun betyder for dig. Folk der overvejer selvmord tror, at verden vil være et bedre sted uden dem – og sådan er det jo bare slet ikke.
Du er en omsorgsfuld veninde. Det er tydeligt, at du tager din venindes problemer seriøst, og at hun kan regne med dig. Det er godt gjort. Du skal dog også huske at passe på dig selv. At være pårørende til en veninde med selvmordstanker kan påvirke en på mange måder f.eks. med angst, fortvivlelse eller vrede. Du er derfor altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak om noget af det, der fylder hos dig eller bruge vores chat. Tal også med din veninde om muligheden for at ringe til en børnetelefon eller livslinie i det land, hun bor i.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen