Brev
Min søster for aggressiv
Hejsa jeg er en pige på 14 år. Min søster er 16 og vi kalder hende y:)
Mig og min storesøster havde det fedt da vi var små og hyggede os, men idag føles alt forkert.
For det første er hun den der selvglade, diva type, og det er helt fint eller noget..
Y kalder mig tit kælling bitch idiot osv. Hun mener det nok for sjovt men det rører mig stadig. Nogle gange kan hun ikke finde tøj til næste morgen, og da vi har den samme krop kan hun passe noget af mit tøj. Efter kl 22 hvor jeg er faldet til ro. Åbner hun døren og går ind i min kummode og smækker med alle skabe osv.
Det er meget voldsomt, og hun råber og skriger af mig hver dag. Idag havde hun troet jeg havde taget hendes sommertop så hun gik skrigende ind på mit værelse, flor alt mit tøj. Jeg bliver bange og ked af det.
Jeg er så bange for hende at jeg er stort set sur på hende og taler ikke med hende, og det gør mig egenligt også ked af det når alle mine veninder har en storesøster eller storebror som de tit er sammen med eller savner. Jeg har sagt til mine forældre det hun gør og hun får også afvise hun ikke skal gøre det men hun bliver ved.
Er der noget jeg kan gøre for at tale bedre med hende og blive venner? Er der noget jeg skal sige når hun går amok?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Det var godt du skrev, for jeg kan se, at du tænker meget over, hvordan du og din søster har det sammen. Og jeg kan se, at du har brugt meget energi på at finde ud af, hvad du kan sige til hende, for at i kan blive bedre venner. Du har allerede forsøgt at snakke med dine forældre – desværre uden held. Alligevel har du ikke givet op, men bliver ved med at søge hjælp. Det viser en stor styrke, som jeg tænker du kan bruge til at tale med din søster.
Jeg får et indtryk af, at din søster betyder meget for dig. Derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver bange og ked af det, når hun kalder dig for grimme ord og råber af dig. Mange søskende oplever perioder, hvor de kan være irriteret eller sure på hinanden. Men det er selvfølgelig ikke meningen, at man hele tiden skal være uvenner.
Jeg tænker på, om du mon har mod til at tale med din søster om det? Fortælle hende, hvordan du har det når hun kalder dig grimme ord og når hun kommer ind på dit værelse og råber af dig. Er der tidspunkter, hvor i har det godt sammen eller ikke er uvenner. Det kan i hvert fald være en god idé at snakke sammen, når i ikke er uvenner.
Du kunne også skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, hvordan du bliver ked af det og bange når hun taler sådan til dig. Du fortæller, at I plejer at have det fedt sammen og hygge jer. Mon din søster selv kan savne den tid? Måske du kan fortælle om, hvordan du savner den tid og at du ønsker i får det sådan igen.
Hjælper det ikke at tale med hende, kan du snakke med dine forældre om det igen. Hvis du har mod på det, kan du foreslå dine forældre og din søster, at I sætter jer ned alle sammen og snakker om det. På den måde, kan dine forældre måske forsøge at sørge for at både dig og din søster får lov at forklare, hvordan I har det. Og på den måde finde frem til en fælles løsning.
Det er vigtigt for mig at fortælle, at din søsters adfærd ikke har noget med dig at gøre. Derfor håber jeg også, at du med mine råd får mod og lyst til at snakke med din søster.
Jeg ved, at mange ender med at få det godt sammen igen, også selvom det kræver mod og styrke. Du har allerede vist, at du har modet og viljen til at gøre noget ved problemet. Det tænker jeg er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din søster, så i i fremtiden kan få et forhold, hvor i kan hygge jer sammen igen.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd.
De bedste hilsner
BørneTelefonen