Brev
Min kæreste er Gravid
https://moedrehjaelpen.dk/
Hej.
Min kæreste og jeg begyndte at have et seksuelt forhold her for ikke så lang tid siden og vi tog forholdsregler, så vi har ikke haft sex uden beskyttelse.. Men alligevel er hun blevet gravid..
Og nu ved vi ikke hvad vi skal gøre, da vi står i en indviklet situation hvor mine forældre ikke må vide noget om at vi er sammen, og vi ved at hvis vi fortæller hendes forældre fortæller de det til mine forældre..
Vi vil gerne have en abort, for vi føler os slet ikke i stand til at beholde barnet, men da vi kun er 15 og 16 er det ikke nemt uden forældres samtykke..
Vi ved virkelig ikke hvad vi skal gøre.. Det er helt udelukket at fortælle vores forældre det, for så ville vi miste hindanden, og det er det sidste vi ønsker…
Hjææælp!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16.
Det lyder som en svær situation, I står i. Godt I søger hjælp. Jeg vil meget gerne forsøge at komme med råd til, hvordan I kan få hjælp.
I har allerede gjort jer nogle tanker omkring det at få et barn i jeres alder. Og det er en moden beslutning at få en abort, når man ikke føler sig i stand til at tage sig af barnet. Det lyder som om, I er meget ansvarlige omkring det hele. Heldigvis har I også så fint et forhold, at I kan tale om det sammen. Det er godt.
Jeg kan læse, at din kæreste betyder meget for dig. Det må være svært, at dine forældre ikke vil tillade et forhold til hende. Derfor kan jeg godt forstå, at det opleves som en stor risiko at fortælle din kærestes forældre om den situation, I står i.
Det er dog sådan (som jeg også fornemmer, I godt ved) at din kærestes forældre skal skrive under på, at din kæreste må få en abort.
I sjældne tilfælde vil din kærestes kunne få en abort uden sine forældres samtykke. Det kan hun, hvis der er stor risiko for, at hun vil lide psykisk eller fysisk overlast, hvis hendes forældre får det at vide. Men det er en vurdering, din kærestes læge vil tage.
Mit råd til jer er derfor hurtigst muligt at tage op til din kærestes læge og forklare ham/hende situationen. Fortæl om jeres bekymringer. Og hvad der kan ske, hvis I fortæller om jeres forhold. Det er så op til lægen at vurdere, om din kærestes forældre så skal involveres.
Hvis lægen beslutter at involvere din kærestes forældre, vil I inden kunne tale med ham/hende om, hvordan det skal gøres. Og måske vil lægen kunne tage samtalen sammen med jer?
Der er flere måder, I kan gribe samtalen med forældrene an på. Først og fremmest er det er vigtigt, at I holder fast i, at I har været ansvarlige. Men desværre bare rigtig uheldige. Det kan være rart at starte med at sige, at I skal fortælle dem noget svært. Og at I har brug for deres hjælp og støtte. Det er også vigtigt, at du får forklaret dem den situation, du står i med dine forældre, så de forstår din bekymring.
Måske kan I også tale med dem og lægen om, at du kan få behov for hjælp og støtte i den konflikt, der muligvis vil opstå med dine forældre. For I skal ikke stå med dette alene. En uventet graviditet er en stor omvæltning. Det kræver støtte fra jeres forældre. Ikke konflikt.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan være svært at tage snakken. Men det kan være godt at huske på, at forældre ofte gerne hjælpe og støtte, også selvom de måske først bliver vrede.
Hvis det er for svært at med at fortælle dine kærestes forældre det, kan I overveje at vise dem jeres brev og mit svar.  I også tale med en anden voksen inden som evt. kan give flere perspektiver på jeres situation og hjælpe jer. Kontakt eventuelt mødrehjælpen, der rådgiver om abort på 70111212. Læs mere om på: https://moedrehjaelpen.dk/
Ellers kan det være, at en af jer har en ældre søskende, eller en anden god voksen tæt på jer, som kunne støtte jer og hjælpe jer, så I kunne få inddraget jeres/din kærestes forældre, og samtidig forblive kærester.
Jeg håber, du kunne bruge svaret.
Mange tanker og hilsener
BørneTelefonen