Brev
Forvirret dreng på 16 år
Dreng på 16.
Jeg står i den her situtation at jeg havede sex med mim kæreste ubeskyttet selvom vi aftalte at det skulle være med, men jeg kom ikke oppe i hende og hun gik ned til lægen dagen efter
og samme uge så dumme vi er gør vi det igen og stadig uden jeg kommer. Oppe i hende og hun har fået menstruation men den kom forrideligt og sluttet for tidsligt håber i kan give mig et svar for er virkelig nervøs
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 16 år,
Tak for dit brev. Som du selv ved, så er der en risiko for at ens kæreste gravid, hvis man har sex ubeskyttet. Derfor kan jeg virkelig godt forstå, at du er blevet nervøs. Dog tror jeg, at du kan vær helt rolig.
Du skriver, at i har gjort det 2 gange ubeskyttet, men at du ikke er kommet op i hende. Er det mon rigtigt forstået? Første gang var hun forbi lægen (som jeg tænker har forsikret jer om, at hun ikke var gravid?), og anden gang, der fik hun sin menstruation. Når en kvinde får sin menstruation, så er det et tegn på, at man ikke er gravid. Derfor tænker jeg, at i kan tage den med ro.
Dog fortæller du, at hendes menstruation er kommet for tidligt og sluttet tidligt. Det behøver ikke være et tegn på noget. Nogle gange sker det bare af sig selv. Hvis din kæreste føler sig usikker, eller føler sig anderledes i kroppen, så bør hun tage forbi lægen igen. Så kan lægen tjekke, om hun alligevel skulle være gravid.
Nu når i er kærester og har aktiv sex, så er det vigtigt at i beskytter jer mod graviditet. Selvom du ikke føler at du har haft udløsning oppe i hende, så vil der stadig under sex komme en lille smule sæd op i hende. Man kalder det for presæd, da kommer lidt før selve udløsningen, og der kan være sædceller i presæd. Derfor kan man altså godt blive gravide alligevel! Vidste du mon det? Derfor er det vigtigt, at i beskytter jer, hvis i ikke vil blive gravide. Du kan læse mere om det her: Mænds kroppe
Jeg tænker, at i allerede kender lidt til prævention, men alligevel linker jeg lige her til nogle af de mest benyttede ting: Hvilken slags beskyttelse skal jeg bruge?
Din kæreste kan snakke med sin læge om p-piller, mini-piller eller p-plaster. Ellers er kondom altid en god løsning, da det faktisk også beskytter imod kønssygdomme!
Jeg håber, at svaret kan give dig ro i maven.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen