mig og min søster

hej
jeg er en dreng på 16 jeg har en søster som er 17
vi har haft sex flere gange og sidst vi gjorde det brugte vi ikke kondom og jeg kom op i hende
jeg tror hun er blevet gravid
hvad skal jeg gøre

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at skulle bekymre sig om, om man har gjort sin søster gravid.

Du skriver, at I har haft sex flere gange, men jeg fornemmer, at det kun er en enkelt gang, at det har været ubeskyttet – det er jeg glad for at læse.

Det er nemlig altid vigtigt at beskytte sig. For efter hvert ubeskyttet samleje, er der en risiko for, at pigen bliver gravid.

Jeg er derfor nysgerrig på, om din søster har haft sin menstruation endnu? Hvis hun har fået sin menstruation, er der typisk ikke noget at bekymre sig om.

Men hvis hendes menstruation er forsinket, vil jeg anbefale, at hun tager en graviditetstest, der vil kunne gøre jer klogere.

Det er jo rigtig vigtigt, at I er opmærksomme på det, så I sammen kan søge råd og vejledning om, hvad I skal gøre, hvis det nu viser sig, at hun er blevet gravid.

Der vil jeg klart anbefale jer at tage lægen. Lægen ved alt om jeres muligheder.

Jeg vil dog rigtig gerne forberede jer lidt. For det er sådan, at det faktisk ikke er lovligt i Danmark at have sex med sine søskende eller få børn med dem.

Det vil lægen nok også snakke med jer omkring.

Jeg tænker også, det er bedst, at I stopper med at have sex med hinanden.

Det er helt naturligt i jeres alder, at man har lyst til sex. Men selvom man kan have varme følelser for hinanden som søskende, så er det vigtigt at finde andre partnere/kærester som man kan udforske det seksuelle med – og så forsøge at se ens søskende som en rigtig god ven.

Til at starte med vil jeg anbefale jer, at købe en graviditetstest, hvis din søsters menstruation er forsinket.

Dem kan I købe på apoteket og i de fleste supermarkeder eller I kan få lavet en hos lægen.

Viser det sig, at hun er gravid, så synes jeg, at I skal tale med jeres forældre eller søge rådgivning hos lægen.

Jeg kan godt forstå, det måske ikke er det rarest at tale med sine forældre om. Men det er vigtigt. Jeres forældre skal passe på jer og hjælpe jer.

Hvis I har brug for hjælp til, hvordan I kan starte samtalen, må I altid ringe til os på nummeret 116 111. Så vil vi meget gerne snakke med jer om det og guide jer videre på bedste vis.

Jeg ønsker jeg begge alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?