Menstruation

Hej.

Jeg er en pige på 14 år der har haft min menstruation nogle gange. Den har altid været forsinket men det har altid været rødt (altså blodet)

Denne gang har jeg dog oplevet noget andet. Jeg fik min menstruation i går dog også en del forsinket denne gang. Jeg plejer at bløde en del men denne gang har jeg næsten ikke blødt og det har været brunt og slimet istedet for rødt…

Det gør mig meget bekymret at det er det da jeg lige har læst at det kan være et symptom på jeg er gravid eller syg. Jeg er stadig jomfru så kunne ikke se hvorfor det skulle være fordi jeg er gravid fordi det kan jo ikke lade sig gøre…

Det skal lige siges at jeg kan ikke snakke med min mor eller nogle om det da der ikke er nogle der ved jeg har menstruation…

Håber meget i kan hjælpe da det bekymre mig jeg ikke “bløder” ret meget og det er brunt og slimet!

Hilsen en bange pige!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for din tillid. Det første lange stykke tid man har menstruation, er det ret normalt at menstruationen sagtens kan være lidt ustabil, den kan også se forskellig ud og lugte forskelligt fra gang til gang.

Når man bløder, kan det både være frisk rødt blod eller det kan være mere brunligt. Det kan også nogle gange være tyndtflydende og andre gange være tykkere i konsistensen. Nogle gange kan det ligefrem virke som om der er klumper i menstrautionen. Forskellene kan handle om hvilke dag i menstruationen det er, oftest er det mest rødt på anden og tredie dagen og mere brunligt de andre dage.  På samme måde kan der også være forskelle mellem menstruationerne.

Som du kan se, så kan det se meget forskelligt ud når man har menstraution, især i starten. Hen ad vejen plejer det at blive mere genkendeligt og det samme hver gang, dvs at du begynder at genkende hvordan din menstraution føles og ser ud.

Det er rigtig godt at være opmærksom på hvordan ens krop har det og reagerer, så det er meget fint at du er opmærksom på om der skulle være noget galt. Jeg ved godt at menstruation måske ikke lugter af roser. Hvis du oplever at din menstraution lugter meget grimt, så er det en god ide at gå til lægen og få det undersøgt.

Jeg tænker, at det vil være rart for dig at snakke med en anden ung eller voksen, der har haft menstruation i nogle år, for der vil måske komme andre spørgsmål og bekymringer. Måske kunne du finde en du stoler på og har det godt med, som du kan snakke med om disse ting? Hvis du læser nogle af de andre svar om menstruation her i Brevkassen, tror jeg, at du kan se, at andre piger også bliver bekymret og tænker over det med menstruation.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.