Brev
Maveproblemer
Hej Brevkassen.
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg er begyndt at ikke være så meget i skole, pga maveproblemer. Jeg døjer med dårlig mave ret tit, har jeg gjort siden 5 klasse ca. Men det er kun for nylig at der er sket noget som har holdt mig hjemme.
Pga maveproblemer spiser jeg kun det mad jeg ikke kommer til at prutte eller bøvse så meget af. (selvom det heller ik hjælper men whatever) Den mad jeg spiser er derfor meget ensartet og kedelig og stort set det samme hver dag, om og om igen. Nu er det så at jeg er begyndt at få kvalme eller kast op fornemmelse når jeg spiser. Altid i frikvarterene i skolen, især hvis jeg spiser for hurtigt, og nogle gange hjemme hvis jeg spiser noget fremmed som jeg ikke bryder mig så meget om.
Jeg har selv tænkt på bulimi men den vanvittige tanke forsvandt igen, da jeg jo ikke kaster op, og at jeg tit spiser meget aftensmad uden at der sker noget. Jeg forstår det virkelig ikke, og jeg aner heller ikke hvad der er galt. Min far siger at det alt sammen skyldes at jeg er nervøs for at komme i skole pga mine maveproblemer.
Hvad tror i der er galt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig vigtigt, at være opmærksom og lytte til sin krop. Hvor er det godt, du gør det. Det er langt fra alle, der kan det.
At have maveproblemer kan skyldes rigtig mange forskellige ting. Det behøver ikke betyde, man har en spiseforstyrrelse. Nogen kan få ondt i maven, fordi de ikke kan tåle så meget brød.  Allergi for nogle madvarer. Andre kan få ondt i maven, når de er nervøse over noget. Du skriver, du spiser masser af aftensmad derhjemme uden problemer. Er der noget i skolen, du synes er svært? Nogen gange kan sådan nogle ting nemlig sætte sig i maven. Der er også mange, der synes det er svært at spise frokost i skolen.
Du skriver, at du har snakket med din far om det. Det kan være I sammen kan sætte jer ned og snakke om, hvilke løsninger der er for dig. I kan måske starte med at finde ud af om der er nogle ting, din mave ikke så godt kan tåle. Det kan være at din læge, der kan finde ud af om der er noget mad eller andet, du ikke kan tåle. Eller måske er der nogen ting i skolen der påvirker dig. Hvis der er noget i skolen, er det en rigtig god idé at snakke med din lærer om, hvordan det kan blive bedre for dig at spise der. Måske er der andre der også har svært ved at spise mad, når de er i skolen. Det er i hvert fald vigtigt, at I får talt om det. Så kan lærerne hjælpe med, at det bliver bedre at spise sammen i skolen.
Jeg håber, du får snakket med din far eller en anden voksen, så I kan finde en løsning sammen. Så du igen kan spise forskellige ting og få god mad, som er godt for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen